Luk

Luk
Luk

Luk

L 71 Lov om ændringer i postloven.

Af: Minister for offentlige arbejder Carl Petersen (S)
Samling: 1954-55
Status: Stadfæstet
Lov nr. 115 af 20-04-1955
Ved loven forhøjes en række af de i postloven fastsatte takster med henblik på at skaffe postvæsenet kompensation for stigende udgifter til lønninger m. v.

For breve er lokalportoen således forhøjet fra 20 øre til 25 øre for laveste vægtklasse (højst 50 g), fra 25 øre til 30 øre for mellemklassen (50-250 g) og fra 70 øre til 80 øre for højeste vægtklasse (250 g-1 kg). Samtidig har man forhøjet lands- portoen for højeste vægtklasse fra 70 øre til 80 øre, så at lokalportoen og landsportoen stadig bliver ens for denne vægtklasse. Bortset herfra er landsportoen for breve uforandret.

For brevkort er lokalportoen sat op fra 15 øre til 20 øre. For forretningspapirer af laveste vægtklasse er lokalportoen forhøjet fra 20 øre til 25 øre, mens såvel lokal- som landsportoen for højeste vægtklasse (over 250 g og indtil 1 kg) er sat op fra 50 øre til 60 øre.

For tryksager og vareprøver er portoen for højeste vægtklasse (over 250 g og indtil 1 kg) ligeledes forhøjet fra 50 øre til 60 øre.

Samtidig har man administrativt ophævet den særlige takst for „rene tryksager" uden skriftlige tilføjelser, men til gengæld indført rabatregler for sådanne tryksager, forsåvidt de højst vejer 250 g pr. stk. og indleveres samtidig i et antal af mindst 5 000 ens eksemplarer.

Loven forhøjer også pakkeportoen samt portoen for postanvisninger, postopkrævninger og postindkasseringer, ligesom den udvider regeringens bemyndigelse til administrativ fastsættelse af takster, forsåvidt angår Grønland.

Loven trådte i kraft 1. maj 1955. Fra samme dato har man administrativt foretaget forskellige andre takstreguleringer end de ovenfor nævnte.

Efter det oprindelige lovforslag skulle portoen for breve, brevkort og tryksager m. v. forblive uforandret, men således at grænsen mellem laveste og mellemste vægtklasse for breve flyttedes fra 50 til 20 g. Desuden indeholdt lovforslaget — i lighed med det i samlingen 1953-54 fremsatte, men ikke gennemførte tilsvarende lovforslag (årbog 1953-54, side 527) — bestemmelser om forhøjelse af avisportoen.

Disse ændringer fandt ikke den fornødne tilslutning i folketingsudvalget, hvis flertal (S og RV) lod dem udgå af lovforslaget og i stedet for gik med til forhøjelser på andre områder, herunder særlig forhøjelsen af lokalportoen.

Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte landbrugsminister Smørum på ministeren for offentlige arbejders vegne bl. a.:

„Post- og telegrafvæsenet havde vel som helhed et betydeligt overskud i sidste finansår, men efter de i foråret gennemførte lønforhøjelser, der for post- og telegrafvæsenet betyder en merudgift på ca. 9 mill. kr. i det indeværende finansår og ca. 11 mill. kr. i det følgende finansår, er der for de egentlige postforretningers vedkommende ikke noget overskud, og for en del af disse er portoen for lav.

Det må derfor anses for forretningsmæssigt nødvendigt at foretage en forhøjelse af visse posttakster. Navnlig takster for forretninger, på hvilke udgiften til manuel arbejdskraft hviler særlig tungt.

En almindelig forhøjelse af brevportoen er ikke foreslået, idet en sådan anses for betænkelig. Derimod har man ment at burde foreslå en forhøjelse på et enkelt punkt ved at ændre den laveste vægtsats 50 g til 20 g, hvorved Danmark kommer på linie med de øvrige nordiske lande. Dette vil lette den af det nordiske råd foreslåede overgang til anvendelse af de indenrigske takster for breve i den nordiske udveksling.

Med hensyn til avisportoen er at bemærke, at post- og telegrafvæsenet kalkulationsmæssigt ikke kan afsætte mere til omdeling af dagbladene end en brøkdel (vel nærmest en trediedel) af det, som omdelingen koster ved anvendelse af tariflønnet arbejdskraft."

Den samlede merindtægt ved de foreslåede forhøjelser i forbindelse med påtænkte administrative takstreguleringer ansloges, efter hvad ministeren oplyste, til 10 mill. kr. årligt.

Efter at have været til 1. behandling henvistes lovforslaget til behandling i et udvalg.

Om resultatet af udvalgsarbejdet udtalte ordføreren, Poul Hansen (Svendborg), ved lovforslagets 2. behandling bl. a.:

„Flertallet er enigt om, at det under de forhåndenværende forhold vil være rimeligt at tilvejebringe en merindtægt af den størrelsesorden, som var foreslået af den højtærede minister. Imidlertid viste det sig under udvalgsbehandlingen, at det ikke ville være muligt at tilvejebringe et flertal for tanken om ændring af vægtgrænsen på 20 g, således som det var foreslået. Derfor stilles der nu ændringsforslag, som betyder, at den nuværende vægtgrænse bibeholdes.

Ligeledes har der ikke været stemning i udvalget for at ændre avisportoen, i hvert fald ikke tilstrækkelig stemning, hvorfor der også stilles ændringsforslag, der betyder opretholdelse af de nuværende takster på dette område. Til gengæld har man i udvalget drøftet betimeligheden af at opretholde den særlige lokalporto, vi har her i landet for breve m. v. Resultatet af disse drøftelser er blevet, at man, omend man ikke helt ophæver lokalportoen, så dog ændrer den, således at lokalportoen for breve og brevkort forhøjes med 5 øre. Denne forhøjelse vil give et provenu, som nogenlunde opvejer de beløb, som var tænkt indvundet ved nedsættelsen af vægtgrænsen og forhøjelsen af avisportoen."

Lovforslaget mødte hverken tilslutning fra venstre (med undtagelse af Thorkil Kristensen) eller det konservative folkeparti, bl. a. som følge af at det gennemførtes som led i en finansiel plan, som de to partier ikke ønskede at have noget medansvar for. Kommunisterne gik ligeledes imod lovforslaget, mens retsforbundet stemte for det.

Lovforslaget vedtoges med 83 stemmer mod 55, idet 3 medlemmer (de 2 grønlandske medlemmer og Rager [RV]) undlod at stemme.
Partiernes ordførere
Poul Hansen (Svendborg) (S), Gustav Holmberg (V), E. Tesdorph (KF), A. C. Normann (RV), Alfred Jensen (DKP) og Oluf Pedersen (DR)