Luk

Luk
Luk

Luk

L 70 Lov om ændring i lov om folkeforsikring [vedrørende hjemmehjælp].

Af: Socialminister Julius Bomholt (S)
Samling: 1957-58
Status: Stadfæstet
Lov nr. 100 af 18-04-1958
Ved loven, der bygger på en indstilling fra det af socialministeriet nedsatte socialpolitiske udvalg, indsættes i folkeforsikringslovens § 40 følgende nye stk. 13:

Til bestridelse af udgifter ved udsendelse af hjemmehjælpere til invalidepensionister og folkepensionister, der oppebærer folkepension i henhold til § 39, stk. 1, stilles der til kommunalbestyrelsens — eventuelt magistratens — rådighed yderligere et beløb på indtil 10 pct. og til udgifter til hjemmehjælpere til personer, der oppebærer folkepension i henhold til § 39, stk. 2, eller som alene ifølge § 39, stk. 3-4, og § 41, stk. 2, sidste punktum, er udelukket fra at oppebære folkepension, et beløb på indtil 2 pct. af det beløb, der står til rådighed for kommunen til ydelse af personlige tillæg. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at pågældende helt eller delvis skal betale for modtagelse af hjemmehjælp. Kommunens udgifter inden for rådighedsbeløbet vil kunne opføres som udgifter til invalidepension, henholdsvis folkepension, i henhold til § 39, stk. 1, jfr. § 65.

Om baggrunden for dette tillæg til rådighedsbeløbet i henhold til folkeforsikringslovens § 40, stk. 11, oplystes følgende i de bemærkninger, der ledsagede lovforslaget:

„I de senere år har der været en stigende forståelse af, at der bør gøres en indsats for, at de ældre medborgere, der har vanskeligt ved at klare sig i eget hjem, når de selv ønsker det, bør have en hjælp, der gør det muligt for dem at blive i deres hjem, så at de ikke behøver at søge optagelse i alderdomshjem el. lign.

Kommunerne har ved ydelse af personlige tillæg af rådighedsbeløbet i henhold til folkeforsikringslovens § 40, stk. 11, kunnet medvirke hertil ved at yde folkepensionister og invalidepensionister kontante beløb af denne rådighedssum til antagelse af huslig medhjælp til at udføre forskelligt arbejde i den daglige husførelse, som det kan volde svækkede pensionister vanskelighed selv at udrette.

Nogle kommuner er i de sidste år kommet ind på at etablere særlige hjemmehjælpsordninger, der består i, at kommunerne udsender hjemmehjælpere til vanskeligt stillede folke- og invalidepensionister, hvilke hjemmehjælpere aflønnes af kommunerne, der på socialregnskabet konterer udgifterne som personlige tillæg.

I de kommuner, i hvilke sådanne organiserede hjemmehjælpsordninger er etableret, har hjemmehjælpen haft en stærk udvikling, der har medført, at der står stadig mindre beløb til rådighed for kommunen til ydelse af personlige tillæg til andre påkrævede formål."

Under lovforslagets 1. behandling efterlyste Søren Andersen (V) en yderligere dokumentation for, at det foreslåede tillæg til rådighedsbeløbet var nødvendigt, idet han fandt, at det netop måtte være meningen med det allerede eksisterende rådighedsbeløb i henhold til § 40, stk. 11, at det skulle kunne anvendes til de i lovforslaget angivne formål forud for de generelle udlodninger, hvortil kommunerne efter hans opfattelse i alt for høj grad anvendte det.

Under udvalgets behandling af lovforslaget drøftedes kommunernes fremgangsmåde ved administrationen af de beløb, som i henhold til § 40, stk. 11, står til rådighed for kommunerne til personlige tillæg, og udvalget anførte i denne anledning følgende i betænkningen:

„Udvalget finder anledning til at fremhæve, at kommunalbestyrelserne ved administrationen af det beløb, der efter folkeforsikringslovens § 40, stk. 11, står til rådighed for kommunerne til ydelse af personlige tillæg til invalide- og folkepensionister, bør have i erindring, at der herigennem også vil kunne ydes hjælp til antagelse af huslig hjælp, og udvalget henstiller i øvrigt til socialministeren, at kommunernes opmærksomhed henledes på, at det nævnte rådighedsbeløb efter lovbestemmelsens ordlyd navnlig skal komme særlig vanskeligt stillede pensionister til gode, og at kommunalbestyrelserne følgelig skal administrere rådighedsbeløbet således, at ydelse af et efter forholdene afpasset, individuelt bestemt personligt tillæg til dækning af et særligt behov, herunder f. eks. til antagelse af hushjælp, går forud for de nævnte almindelige udlodninger af rådighedsbeløbet, og at der ved disse udlodninger i øvrigt så vidt muligt tages hensyn til vanskeligt stillede grupper af pensionister."

Udvalget indstillede i øvrigt lovforslaget til vedtagelse med en ændring, hvorefter der i forhold til det oprindeligt foreslåede foretoges såvel en udvidelse af hjemmehjælpens personkreds som en forhøjelse af beløbet.

Ved 3. behandling vedtoges det således ændrede lovforslag enstemmigt med 140 stemmer.
Partiernes ordførere
Kaj Andresen (S), Søren Andersen (V), Marie Antoinette von Lowzow (KF), Else Zeuthen (RV), Aage Gøting (DR) og Ragnhild Andersen (DKP)