Luk

Luk
Luk

Luk

B 27 Forslag til folketingsbeslutning om besparelser i udenrigsministeriets administrationsomkostninger.

Samling: 1959-60
Status: Bortfaldet
Forslaget til folketingsbeslutning gik ud på at opfordre udenrigsministeren til at træffe foranstaltninger til gennemførelse af følgende besparelser i udenrigsministeriets administrationsomkostninger :

I. Vedrørende den diplomatiske repræsentation.

a) Nedlæggelse af ambassadør stillingerne i Sverige, Norge og Island, b) Sammenlægning af ambassadørstillingerne ved OEEC-missionen, NATO-missionen og i Frankrig til én ambassadørstilling, c) Sammenlægning af de to ambassadørstillinger i Beneluxlandene til én ambassadørstilling, d) Nedlæggelse af ambassadørstillingen ved FN-missionen, e) Nedlæggelse af stillingen som chargé d'affaires i Østrig, f) Nedlæggelse af generalkonsulatet i Storbritannien, g) Nedlæggelse af stillingerne som handelsrådgivere i Vesttyskland og Frankrig og som økonomisk rådgiver i USA samt nedlæggelse af konsulstillinger i USA, h) Nedlæggelse af stillinger som presseattacheer i Norge og Sverige og stillingerne som assisterende presseattacheer i Storbritannien og Frankrig og i) Reduktioner i medhjælps- udgifterne ved de diplomatiske repræsentationer i Sverige, Norge, Island, Finland, Frankrig, Vesttyskland, Beneluxlandene, Østrig, Italien, Spanien, Czekoslovakiet og USA (anslået besparelse 2,7 mill. kr.).

II. Vedrørende udetillæggene.

Ændring af beregningsgrundlaget for udetillæggene, således at den samlede udgiftssum reduceres mest muligt (anslået besparelse 1 mill. kr)

III. Vedrørende centraladministrationen.

Nedsættelse af de nuværende udgifter ved udenrigsministeriets centraladministration med ca. 10 pct., bl. a. ved bortfald af visse ikke normerede stillinger og ved reduktion af personale m. v. i udenrigsministeriets pressebureau (anslået besparelse 0,7 mill. kr.).

IV. Vedrørende flytningsudgifter m. v.

Begrænsning i antallet af omflytninger inden for udenrigstjenesten samt større tilbageholdenhed med hensyn til Danmarks repræsentation ved internationale konferencer, specielt ved FNs og OEECs møder (anslået besparelse 0,6 mill. kr.).

Forslaget fremsattes på forslagsstillernes vegne af Ninn-Hansen (KF), der anførte, at udgifterne til udenrigsministeriet efter finansloven for 1960-61 andrager 56,6 mill. kr., og at man ved de foreslåede foranstaltninger mente at kunne få dem nedbragt med 5 mill. kr. Det var samtidig forslagsstillernes formål „at fremme den forenkling af udenrigstjenesten, som de nye former for diplomatisk samkvem mellem landene har gjort naturlig. Såvel det nære nordiske samarbejde som de europæiske markedsdannelser har bevirket, at flere af de funktioner, der tidligere var henlagt til den diplomatiske repræsentation, nu varetages af andre organer. Handelsforhandlinger føres i stort omfang af specielt udsendte delegationer og ikke af den stedlige diplomatiske repræsentation."

Forslaget tilsigtede ikke nogen fastlæggelse af udenrigstjenestens fremtidige rammer, idet man var „bekendt med, at en kommission behandler det meget vigtige spørgsmål om, hvordan Danmark kan opnå den mest effektive udenrigstjeneste og dermed støtte bestræbelserne for at finde nye markeder. Nærværende forslag har alene til formål at opnå besparelser på de områder af udenrigstjenesten, hvor en forenkling og rationalisering er en naturlig følge af den udvikling, der har fundet sted."

Udenrigsministeren var enig med forslagsstillerne om det ønskelige i at spare ikke nødvendige udgifter på udenrigstjenestens område. "At det forholder sig sådan, fremgik allerede af min redegørelse den 19. februar i tinget. En gennemgang af de ærede medlemmers forslag punkt for punkt vil vise, at en del af de skitserede besparelser allerede er stillet i udsigt. Det gælder nedlæggelsen af posten som selvstændig OEEC-ambassadør i Paris, og det gælder nedlæggelsen af generalkonsulatet i London. De to forslagspartier kan heller ikke være uvidende om, at regeringen har nedsat en kommission til reform af udenrigstjenesten, og at denne kommission er i fuld gang med en dybtgående undersøgelse af sparemulighederne. Spørgsmålet om en ny og mere rationel metode for udetillæggets beregninger er taget op, og det samme gælder flytteomkostningerne og norme- ringsforholdene. Alligevel opstiller de to oppositionspartier deres forslag, som om der var tale om helt nye tanker, og som om kommissionen ikke eksisterede. Dette til trods for, at ærede medlemmer af de to partier er medlemmer af kommissionen. Denne fremgangsmåde kunne måske være forståelig, hvis der var tale om en evigheds- kommission, der syltede problemerne. Men som det vil være de ærede medlemmer bekendt, er dette ikke tilfældet. Kommissionen arbejder hurtigt og effektivt og vil sandsynligvis kunne afslutte sit arbejde til efteråret.

Under disse omstændigheder ville det have været en mere naturlig fremgangsmåde, hvis de to partier havde fremlagt deres forslag i kommissionen. Men man har altså valgt en anden fremgangsmåde, og jeg har intet imod, at forslagene gennemgås her. Selve besparelsestanken er vi enige om."

Det udvalg, som forslaget henvistes til, afgav ikke betænkning.
Partiernes ordførere
Alsing Andersen (S), Henry L. W. Jensen (V), Erik Ninn-Hansen (KF), Hermod Lannung (RV), Niels Andersen (DR) og Villy Fuglsang (DKP)