Luk

Luk
Luk

Luk

L 62 Lov om Statsbanepersonalets Sygekasse.

Af: Socialminister Julius Bomholt (S)
Samling: 1960-61 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 95 af 12-04-1961
Om lovens formål anførte socialministeren i sin fremsættelsestale bl. a.:

„Ved sygeforsikringsloven [lov nr. 239 af 10. juni 1960], der træder i kraft den 1. april 1961, er forudsat, at Statsbanepersonalets Sygekasse opretholdes; og forslaget tilsigter alene, at der foretages sådanne ændringer i den gældende lov om Statsbanepersonalets Sygekasse, at reglerne for denne sygekasse kan bringes på linje med de regler, der kommer til at gælde for de øvrige sygekasser ved den nye sygeforsikringslovs ikrafttræden."

En revision af loven nødvendiggøres bl. a. af bestemmelserne i sygeforsikringsloven om bidragydende medlemskab. Herudover er foretaget enkelte realitetsændringer.

Den hidtidige lovs karakter af en rammelov, der i vidt omfang henviser til lovbestemmelserne om de anerkendte sygekasser, er fastholdt. De bestemmelser, der er blevet overflødige eller er stridende mod sygeforsikringsloven, er udeladt, mens de øvrige bestemmelser er ajourført i fornødent omfang. Da bidragydende medlemskab i sygeforsikringslovens forstand ifølge denne lov alene er knyttet til de anerkendte sygekasser, er således bl. a. overalt slettet ordet „nydende", idet herefter alle kassens medlemmer vil være nydende medlemmer.

De foretagne realitetsændringer er følgende: Medlemmerne kan — i modsætning til tidligere — sikre sig dagpenge efter sygeforsikringslovens regler. Denne adgang, der er indført efter kassens ønske, vil få betydning for hustruer, der ikke er lønarbejdere, og eventuelt for pensionister.

Ligeledes er der efter kassens ønske indført sygelønsordning for lønarbejdere efter regler, svarende til sygeforsikringslovens afsnit II.

Da loven (§ 9) henviser til sygeforsikringslovens afsnit II, tilkommer ret til dagpenge ikke de ifølge denne lovs § 49, stk. 3, undtagne grupper (tjenestemænd m.fl., der har ret til løn under sygdom). Dette vil være af betydning for udearbejdende hustruer til statsbanepersonale og for pensionister, der er gået over til andet arbejde, og som efter vedtægten kan blive stående som medlemmer af kassen. Begge grupper omfatter således udelukkende medlemmer, der arbejder for andre arbejdsgivere end statsbanerne, og der er derfor ikke i loven optaget nogen bestemmelse om, at statsbanerne skal bidrage til den i sygeforsikringslovens § 59 omhandlede fond. Med hensyn til praktiseringen af sygelønsordningen er det tanken at lade dagpengene udbetale af Statsbanepersonalets Sygekasse, hvorefter sygekassen må kræve refusion fra sygelønsfonden — for barselsdagpenge fra landets kommuner — efter regler svarende til dem, der i henhold til sygeforsikringsloven fastsættes for de anerkendte sygekassers ydelse af lønarbejderdagpenge.

Med hensyn til det almindelige statstilskud er den hidtidige ordning opretholdt, for så vidt angår det faste tilskud pr. medlem og tilskud til læge- og sygehusbehandling, tandpleje, hjemmesygepleje, briller og bandager m. v. og barselshjælp, jfr. lovens § 6, stk. 1, a), hvorefter der for hvert medlem, hvis indtægt ikke er over den i sygeforsikringslovens § 9, stk. 2, omhandlede grænse, ydes et beløb svarende til det gennemsnitlige beløb, statskassen i medfør af sygeforsikringslovens § 37, stk. 2, pkt. 1) og 2), yder til anerkendte sygekasser.

For så vidt angår lægemidler og dagpenge — til hvilke ydelser der efter sygeforsikringsloven ydes statstilskud efter samme regler såvel til A- som til B-medlemmer — er det bestemt, at der ydes refusion i forhold til sygekassens faktiske udgifter og efter ganske samme regler som for de anerkendte sygekasser, d. v. s. fuld refusion af kassens udgifter til de i sygeforsikringslovens § 13, stk. 3, pkt. 1), omhandlede lægemidler og 1/4 af udgifterne til de i § 13, stk. 3, pkt. 2) og 3), omhandlede lægemidler og af udgifterne til dagpenge, jfr. herved lovens § 6, stk. 1 b) og c), sammenholdt med sygeforsikringslovens § 37, stk. 2, pkt. 3) og 4).

Det hidtil ydede statstilskud på 50 000 kr., der var beregnet at skulle svare til banernes forpligtelse over for de hidtidige medlemmer af de tidligere 2 banesygekasser i henseende til begravelseshjælp, er bortfaldet. Derimod er en bestemmelse om, at statsbanerne afholder lønningsudgifterne ved sygekassens administration og kan yde fribefordring på statsbanerne til de til sygekassen knyttede iernbanelæger, opretholdt.

Den hidtidige bestemmelse, hvorefter det ved kassens ophør sikredes, at dens medlemmer uanset alder eller helbred kunne overføres til de anerkendte sygekasser, henholdsvis fortsættelseskasserne, er udgået som overflødig.

Derimod er det nu fastsat, at der i vedtægten skal findes bestemmelser om, at kassens formue ved ophør ingen sinde kan deles mellem medlemmerne, jfr. herved sygeforsikringslovens § 63, stk. 3, og at bestemmelse om formuens anvendelse træffes af socialministeren på grundlag af indstilling fra sygekassens bestyrelse, direktøren for sygekassevæsenet og generaldirektøren for statsbanerne. En hertil svarende regel findes allerede i kassens vedtægt.

Lovforslaget fik i folketinget tilslutning fra alle sider som en nødvendig konsekvens af den nye sygeforsikringslov. Det gennemførtes uændret, bortset fra en ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen, nødvendiggjort af, at forslaget ikke nåede at blive vedtaget før 1. april.

Behandlingen gav imidlertid anledning til en principiel debat, hvorunder navnlig Peter Larsen (V) og Ninn-Hansen (KF) fremsatte en række kritiske bemærkninger om sygeforsikringsloven og dens efter deres opfattelse uheldige konsekvenser, navnlig for fortsættelsessygekasserne.

I udvalgsbetænkningen findes følgende mindretalsudtalelse: „Et mindretal (venstres og det konservative folkepartis medlemmer af udvalget) kan give tilslutning til lovforslaget. Mindretallet har med tilfredshed bemærket, at Statsbanepersonalets Sygekasse gennem lovforslaget opnår adgang til at administrere sygelønsordningen. Mindretallet har i denne forbindelse rejst spørgsmålet om at give fortsættelsessygekasserne en tilsvarende ret og har foreslået, at udvalget henstiller til socialministeren, at denne snarest fremsætter ændringsforslag til sygeforsikringsloven herom."

Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling enstemmigt med 124 stemmer.
Partiernes ordførere
Waldemar Laursen (S), Peter Larsen (V), Erik Ninn-Hansen (KF), Grethe Philip (RV), Anders Storgaard (SF) og Arne Bertelsen (U)