Luk

Luk
Luk

Luk

L 90 Lov om oprettelse af en institution på Amager i Forsorgscentret for København m. v., afdelingen for voksne.

Af: Socialminister Nathalie Lind (V)
Samling: 1967-68 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 217 af 31-05-1968
Loven har følgende ordlyd:

„Socialministeren bemyndiges til at yde bestyrelsen for statens åndssvageforsorg lån af statskassen til oprettelse af en institution for voksne på Amager i Forsorgscentret for København m. v., afdelingen for voksne. Lånet kan ikke overstige 45 mill. kr. Dette beløb reguleres i forhold til byggeomkostningsindeks for januar 1968."

Som det fremgår af socialministerens fremsættelsestale, må loven ses som et led i den udbygning af åndssvageforsorgen, som var tilsigtet med loven af 1959 om forsorgen for åndssvage og andre særligt svagt begavede. Denne udbygning har senere givet sig udslag i en række love om oprettelse, udvidelse samt ombygning af en række åndssvageinstitutioner, senest ved lov nr. 232 af 3. juni 1967.

Om den hidtidige dækning af området oplyses i fremsættelsen og bemærkningerne bl. a.:

Forsorgscentret for København m. v., afdelingen for voksne, er oprettet den 1. april 1961. Dette område omfatter Københavns og Frederiksberg kommuner samt følgende kommuner i Københavns amt: Brøndbyerne, Dragør, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Rødovre, St. Magleby og Tårnby og endvidere Bornholms amt, et område med et samlet befolkningsantal på ca. 1,2 millioner svarende til ca. 1/4 af landets befolkning. I det samme område varetages forsorgen for børn af Forsorgscentret for København m. v., afdelingen for børn.

Der er oprettet to centralinstitutioner i København, nemlig Lillemosegård og Børnehospitalet i Vangede.

Lillemosegård, der blev færdig i 1963, er normeret til 294 voksne, medens Børnehospitalet, der toges i brug i 1966, er normeret til 291 børn.

Bortset fra enkelte mindre institutioner er der ikke andre åndssvageinstitutioner i området end de nævnte. Befolkningsantallet taget i betragtning er der således en overordentlig stor mangel på institutionspladser.

Som retningslinje regner man med, at ca. 2 o/oo af befolkningen har behov for vedvarende ophold på en åndssvageinstitution, hvilket svarer til ca. 2.400 institutionspladser i de 2 forsorgscentre. Af disse pladser regner man med, at ca. 1/4, d. v. s. ca. 600 pladser, skal være til børn, medens 3/4, d. v. s. ca. 1.800 pladser, skal være til voksne.

Med hensyn til antallet af institutionspladser for voksne kan det oplyses, at Lillemosegård er belagt med ca. 335 patienter, medens de mindre institutioner er belagt med ca. 200 patienter.

Der er herefter et behov på ca. 1.300 nye institutionspladser for voksne i København og på Bornholm. Patienterne fra København har som følge heraf måttet anbringes andre steder. Forsorgscentret for København m. v. har således ifølge sædvanlig praksis haft ret til at belægge hveranden ledigbleven plads på Ebberødgård og Rødbygård og hver tredje ledigbleven plads på Andersvænge. Ifølge en foretaget opgørelse findes der ca. 800 voksne patienter fra København på de nævnte institutioner, ligesom der også på andre institutioner findes et ikke nærmere opgjort antal patienter fra København.

Denne ordning er uheldig for patienterne og disses pårørende i de mange tilfælde, hvor der er tale om en anbringelse langt fra København, ligesom den er belastende for de implicerede forsorgsledere.

Ved mageskifte mellem Carlsbergbryggerierne og bestyrelsen for statens åndssvageforsorg med hensyn til et areal på Amager, tilhørende bryggerierne, og skolehjemmet GI. Bakkehus, tilhørende bestyrelsen, har man fået det fornødne areal til rådighed til opførelsen af en institution til 284 voksne patienter.

Da behandlingsapparatet til fysiurgisk behandlingskrævende patienter er temmelig kostbar og behandlingen kræver et betydeligt antal specialister, har man tænkt sig at samle den væsentlige del af behandlingen af navnligt svære tilfælde i denne institution. Denne opgave vil efter de foreliggende oplysninger lægge beslag på ca. 140 pladser, der derfor indrettes og placeres med særligt henblik på dette klientel, medens de resterende 144 pladser indrettes som mere almindelige bolighuse. Bebyggelsen er planlagt hovedsagelig med eneværelse til beboerne.

Bebyggelsens samlede etageareal vil efter planen blive ca. 18.550 m3 eksklusive indretning af kælderareal til sikringsrum m. v. Udgifterne til opførelse af institutionen er anslået til i alt 45 mill. kr. ved byggeomkostningsindekset for januar 1968 (181).

Totalprojekt vil kunne udarbejdes inden sommeren 1970, således at man efter dette tidspunkt kan påbegynde byggeriet. Byggetiden er anslået til 2 år.

Finansieringen vil blive indpasset i de rammer, som afstikkes ved de 3-årige budgetoverslag og de årlige finanslovforslag.

De årlige driftsudgifter er på grundlag af erfaringerne fra nyere institutioner anslået til 12 mill. kr.

Ved den projekterede institution må anslås at blive brug for et personale på knap 300, heraf halvdelen tjenestemænd og halvdelen overenskomstlønnet.

Lovforslaget fik ved 1. behandling tilslutning fra alle ordførere og blev ved 3. behandling enstemmigt vedtaget.
Partiernes ordførere
Orla Pedersen (S), Clara Munck (KF), Eva Rée (V), Aage Valbak (RV), Gunhild Due (SF) og Hanne Reintoft (VS)