Luk

Luk
Luk

Luk

L 170 Forslag til lov om udligning i hovedstadsområdet.

Af: Indenrigsminister Egon Jensen (S)
Samling: 1971-72
Status: Bortfaldet
Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om en amtskommune for hovedstadsområdet, se side 408.

Lovforslagets hovedtræk går ud på følgende:

Med virkning fra 1974-75 etableres en særlig udligningsordning mellem kommunerne i hovedstadsområdet ved siden af den landsomfattende kommunale udligning. For perioden 1974-1977 foreslås endvidere etableret en tilsvarende sehundærkommunal udligningsordning. Der tilsigtes i begge tilfælde gennemført en vis, samtidig udligning af forskelle i såvel beskatningsgrundlag som udgiftsbehov. De kommuner, der har en større andel af områdets samlede beskatningsgrundlag end af områdets samlede udgiftsbehov, skal efter forslaget yde bidrag til de kommuner, hvis andel af det samlede beskatningsgrundlag er mindre end deres andel af det samlede udgiftsbehov, og beskatningsgrundlaget opgøres efter tilsvarende regler som i den kommunale udligning, dog med korrektion for den landsomfattende kommunale udligning. Udgiftskriteriet fastlægges i det væsentlige efter tilsvarende principper.

Den midlertidige sekundærkommunale udligning er fastsat til 40 pct. for den kommunale og 50 pct. for den amtskommunale udligningsordning. Udligningsordningerne vil medføre en ret væsentlig udjævning af skattetrykkene i området, og denne udjævning forøges gennem den særlige støtteordning til kommunerne, der efter det tidligere nævnte forslag til lov om en amtskommune for hovedstadsområdet skal finansieres og administreres af amtskommunen. Ved storamtskommunens etablering i 1977 vil der blive opnået en yderligere økonomisk udligning, idet det amtskommunale skattetryk inden for hovedstadsområdet vil blive totalt udlignet.

Lovforslaget blev fremsat som et led i den samlede reform af hovedstadsområdets kommunale forhold m. v., jfr. nærmere omtalen under forslag til lov om en amtskommune for hovedstadsområdet, side 408. Forslaget svarer med visse mindre ændringer til det af hovedstadsreformudvalget udarbejdede forslag til en kommunal og amtskommunal udligning i hovedstadsområdet.

Om den nærmere baggrund for forslagets fremsættelse skal anføres følgende fra lovforslagets bemærkninger:

„Baggrunden for nærværende lovforslag er, at der inden for det københavnske byområde som det eneste bysamfund i landet eksisterer en meget uens beskatning, idet området som følge af dets særlige struktur blev undtaget fra den pr. 1. april 1970 gennemførte inddelingsreform, der gennem sammenlægningen af de administrativt opdelte byområder medførte fuld beskatningsmæssig udligning inden for landets øvrige bysamfund.

De uligheder i kommunernes økonomiske vilkår, som den uens kommunale beskatning i hovedstadsområdet er udtryk for, har længe været erkendt og har siden 1930'erne affødt forskellige bestræbelser for gennem lokale udligningsordninger at afbøde virkningerne heraf. Inden for området eksisterer der således i dag — ved siden af de for hele landet gældende udligningsordninger — tre lokale udligningsordninger med et mere generelt sigte samt flere specielle udligningsordninger vedrørende enkeltstående udgiftsformål, såsom udgifter til boligsikring og huslejetilskud til saneringsramte boligtagere m. m. De ovennævnte tre lokale udligningsordninger er dels den i 1937 indførte særlige hovedstadsudligning mellem Københavns, Frederiksberg og Gentofte kommuner, dels den i samme år indførte erhvervsskatteordning, der begge er afløst af fikserede udligningstilvarsordninger, samt endelig den ved lov om generelle tilskud til kommunerne siden 1970-71 hjemlede kommunale udligningsordning mellem kommunerne i Københavns amt og Københavns og Frederiksberg kommuner. Disse tre udligningsordninger er i deres nuværende udformning af midlertidig karakter, og de er kun opretholdt uændrede gennem de senere år i afventen af en kommende hovedstadsordning.

I de af hovedstadsreformudvalget foretagne undersøgelser af kommunernes økonomiske forhold er det påvist, at der fortsat består meget store uligheder i kommunernes indbyrdes økonomiske stilling, og at de nuværende udligningsordninger langtfra er tilstrækkelige til blot nogenlunde at udjævne disse uligheder. De forhold, der er afgørende for kommunernes forskellige økonomiske stilling, er følgende:

1. Kommunernes beskatningsgrundlag pr. indbygger varierer betydeligt inden for hovedstadsområdet.

2. Kommunernes driftsudgiftsbehov varierer fra kommune til kommune især som følge af befolkningens forskellige aldersfordeling i områdets enkelte dele, hvilket står i nær sammenhæng med kommunernes forskellige udviklingsfaser.

3. Kommunernes investeringsudgifter og dermed kapitalbehov varierer også en del og er især tyngende i de kommuner, der er i stærk befolkningsmæssig vækst. På længere sigt må byfornyelsesudgifterne m. v. også påregnes at få en væsentlig betydning for skattetrykket, især i de udbyggede centralkommuner.

Imellem områdets sekundærkommuner består ligeledes store økonomiske uligheder, der i det væsentlige kan henføres til samme forhold.

De således konstaterede økonomiske uligheder er en typisk følge af, at området er opdelt i en række kommuner og amtskommuner, og ville kunne udjævnes fuldt ud gennem en sammenlægning af hele området til én kommune og én amtskommune. I erkendelse af, at en totalsammenlægning af området til én kommune ikke vil være hensigtsmæssig, foreslås i stedet etableret en særlig kommunal udligningsordning for hovedstadsområdet ved siden af den landsdækkende kommunale udligningsordning. Gennem en sådan lokal udligningsordning, der samtidig kan afløse de hidtidige, utilstrækkelige og ikke sammenarbejdede lokale udligningsordninger, skabes der mulighed for en mere ensartet kommunal beskatning inden for området, hvorved dette i højere grad sidestilles med landets øvrige bysamfund.

Med hensyn til de økonomiske uligheder mellem områdets sekundærkommuner vil der derimod automatisk opnås en fuldstændig udjævning, når den fælles amtskommune for hovedstadsområdet etableres. Da den nye amtskommune imidlertid først etableres i 1977, medens den kommunale udligning i hovedstadsområdet foreslås gennemført med virlming for regnskabsåret 1974-75, er det fundet rimeligt, at der som en overgangsordning gennemføres en midlertidig amtskommunal udligningsordning for regnskabsårene 1974-75, 1975-76 og 1976-77."

Det udvalg, hvortil lovforslaget henvistes til behandling, afgav ikke betænkning over nærværende forslag.
Partiernes ordførere
Ove Hansen (S)