Luk

Luk
Luk

Luk

L 71 Lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af: Minister for offentlige arbejder og forureningsbekæmpelse Jens Kampmann (S)
Samling: 1971-72
Status: Stadfæstet
Lov nr. 91 af 29-03-1972
Efter 1. behandling henvist til trafikudvalget.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Ifølge lovens § 1 bemyndiges ministeren for offentlige arbejder til at anlægge følgende hovedlandevejsstrækninger som motorveje:

1) En hovedlandevej fra motorvejen Lille Bælt-Kolding (hovedlandevej A 1) ved Nr. Stenderup på en højbro over Vejle Fjord til hovedlandevej A 10 ved Høgholt Skov nord for Vejle.

2) En hovedlandevej fra den nuværende hovedlandevej A 15, Århus-Grenå, ved Skødstrup, nord om Rønde til hovedlandevej A 15 ved Tåstrup, øst for tilslutningen af Århus amts landevej Tåstrup-Ebeltoft.

Dernæst bemyndiges ministeren (§ 2) til som hovedlandevej at lade anlægge en vejstrækning fra den nuværende hovedlandevej A 14 ved Gunderup øst om Hjørring og Hirtshals til færgelejet i Hirtshals.

Endvidere bemyndiges ministeren (§ 3) til at lade foretage projektering til forberedelse og sikring af anlæg af en hovedlandevej, udbygget som motorvej, fra Farnæs Skov på Falsters, nordkyst, syd om Nørre Alslev og på en højbro over Guldborgsund ved Hjælms Nakke til Lolland, hvor vejen tilsluttes, den nuværende motorvej ved Sakskøbing.

Endelig indeholder loven (§ 5) en bemyndigelse for ministeren til at nedlægge den eksisterende hovedlandevej A 10 på strækningen mellem Bramdrupdam og hovedlandevej A 18s sydlige indføring i Vejle og den eksisterende hovedlandevej A 15 på strækningen mellem Skødstrup og Tåstrup samt den hidtidige hovedlandevej A 14 for så vidt angår strækningen mellem Gunderup og Hirtshals havn.

Lovens § 6 og det dertil knyttede bilag erstatter den hidtidige bestemmelse i § 45 i lov nr. 312 af 9. juni 1971 om offentlige veje, og i bilaget er opregnet de veje, der den 1. april 1972 er klassificeret som hovedlandeveje.

Det oplyses i fremsættelsen, at udgifterne til de i § 1 nævnte motorvejsstrækninger i Jylland — ialt ca. 45 km — er beregnet til ca. 435 mill. kr. i endelig udbygget stand.

Motorvejsstrækningen Nr. Stenderup—Vejle Nord (22 km) var påtænkt udført i 2 etaper, således at der i 1. etape kun blev udbygget 2 spor, idet dog broer og jordarbejde skulle udføres svarende til fuld udbygning. Udgifterne for 1. etape var anslået til ca. 265 mill. kr., hvoraf udgiften til broen over Vejle fjord andrager ca. 160 mill. kr.

Motorvejen påregnes åbnet i 1978.

Overslagssummen for 2. etape andrager 20 mill. kr. og denne etape var først påregnet udført omkring 1985.

Motorvejsstrækningen Skødstrup—Tåstrup og Mols-vejen var beregnet at ville koste 150 mill. kr. og anlægget påregnes åbnet i 1978.

Udgiften til anlæg af den i § 2 nævnte hovedlandevejsstrækning er anslået til ialt 40 mill. kr. og anlægget tænkes gennemført i 3 etaper i løbet af de kommende 10-15 år.

Lovforslaget fik i folketinget tilslutning fra alle sider. Der rejstes dog fra forskellig side tvivl om, hvorvidt det ville være rimeligt, at motorvejsstrækningen Nr. Stenderup—Vejle i første omgang kun blev udbygget til 2 spor.

Af udvalgets betænkning skal anføres:

„... Under samrådet med ministeren har udvalget fået en redegørelse for fordele og ulemper ved, at motorvejsstrækningen mellem Nr. Stenderup og hovedlandevej A 18 syd for Vejle som anført i bemærkninger til forslaget agtes udført i 2 etaper, således at der i første etape kun udbygges to spor, idet dog jord- og broarbejder udføres svarende til fuld udbygning til 4-sporet motorvej. Ministeren har herunder oplyst, at det kan være usikkert, om der i de førstkommende år vil være tilstrækkeligt trafikalt behov for en 4-sporet motorvej på denne strækning, og at besparelsen i første omgang ved udbygningen af første etape vil andrage ca. 20 mill. kr.

Udvalget har imidlertid fundet, at der er samfundsøkonomiske og anlægstekniske fordele forbundet med en fuld udbygning af motorvejsstrækningen i første omgang, og har tillige påpeget de trafiksikkerhedsmæssige fordele ved en sådan fuld udbygning. Ministeren har erklæret sig enig i udvalgets synspunkt.

Under samrådet med ministeren har man endvidere drøftet muligheden for en vestligere linjeføring af motorvejsgrenen fra strækningen Nr. Stenderup—Vejle Nord mod Lille-Bælt, og disse drøftelser vil blive fortsat.

Ministeren har endelig over for udvalget redegjort for de kommunale myndigheders udtalelser om projektet til motorvejsstrækningen Skødstrup—Tåstrup samt orienteret udvalget om andre forslag til linjeføring af denne strækning. I samme forbindelse har udvalget drøftet linjeføringen af den nord-sydgående motorvej vest for Århus og drøftet muligheden for mellem forslagets 2. og 3. behandling at stille ændringsforslag om en anden linjeføring af disse 2 motorvejsstrækninger."

Ved lovforslagets 2. behandling drøftedes påny i forbindelse med den i lovforslagets § 1 nævnte motorvejsstrækning fra Skødstrup til Tirstrup spørgsmålet om linjeføringen af den nord-sydgående motorvej vest for Århus. Udvalget ville fortsætte drøftelserne af dette spørgsmål mellem 2. og 3. behandling.

I den af udvalget afgivne tillægsbetænkning afgav flertallet følgende indstilling:

„Udvalgets flertal (socialdemokratiets, det konservative folkepartis og det radikale venstres medlemmer af udvalget) finder ikke, at der på det foreliggende grundlag bør stilles ændringsforslag om en linjeføring vest om Brabrand sø, idet flertallet finder, at der, forinden et sådant ændringsforslag fremsættes, bør indledes fornyede forhandlinger mellem ministeren for offentlige arbejder og de berørte kommuner og Århus amtsråd. Flertallet opfordrer ministeren til at optage disse forhandlinger og indstiller herefter lovforslaget til vedtagelse i den form, hvori det foreligger efter afstemningen ved anden behandling."

Et mindretal (socialistisk folkepartis og venstres medlemmer af udvalget) fandt, at udviklingen har betinget, at motorvejsstrækningen må lægges vest om Brabrand sø, og stiller i overensstemmelse hermed nedenstående ændringsforslag.

Dette mindretal stillede herefter forslag om ændring af lov nr. 237 af 14. juni 1965 om projektering af en nord-sydgående motorvej i Jylland m. v., således at motorvejsstrækningen lægges vest om Brabrand sø.

Under 3. behandlingen af lovforslaget udtalte ministeren, at han for så vidt fandt det beklageligt, at det havde været nødvendigt at stille ændringsforslag om linjeføring vest om Brabrand sø, idet han ikke mente, at der i realiteten var nogen betydelig grad af uenighed i udvalget eller i folketinget om dette spørgsmål. Han fandt det rigtigt — således som af flertallet indstillet — at man, forinden en afgørelse blev truffet, indledte forhandlinger med de berørte kommuner og Århus amtsråd, og han understregede, at disse forhandlinger ville dreje sig om både linjeføringen og om, hvad denne linjeføring implicerer af finansielle konsekvenser.

Efter at det af mindretallet stillede ændringsforslag var forkastet med 123 stemmer mod 45 vedtoges lovforslaget enstemmigt med 168 temmer.
Partiernes ordførere
Svend Horn (S), Niels Ravn (KF), Gustav Holmberg (V), Jens Bilgrav-Nielsen (RV) og Arne Larsen (SF)