Luk

Luk
Luk

Luk

F 16 Hvordan vil regeringen sikre, at byggeriet af Storebæltsforbindelsen kommer under fuld kontrol, både hvad angår pris, sikkerhed og miljø, og at den kollektive trafik får de aftalte fordele?

Til: Trafikminister Kaj Ikast (KF)
Samling: 1991-92
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende:

Forslag om motiveret dagsorden:

D 32. Af Bilgrav-Nielsen (RV), J. K. Hansen (S), Aagaard (KF), Svend Heiselberg (V), Tommy Dinesen (SF), Arne Melchior (CD) og Inger Stilling Pedersen (KRF).

Fremsat ................ FF 6946
Vedtaget ................ FF 6984

Fuld tekst:

D 32. Af Bilgrav-Nielsen (RV), J. K. Hansen (S), Aagaard (KF), Svend Heiselberg (V), Tommy Dinesen (SF), Ame Melchior (CD) og Inger Stilling Pedersen (KRF):

»Idet Folketinget tager regeringens redegørelse til efterretning og konstaterer, at den aftalte tidstermin for etableringen af jernbanedelen på grund af forskellige uheld og stop ikke kan overholdes, opfordres regeringen til at sikre:

- at A/S Storebælt gennem fortsatte forhandlinger med entreprenøren fremmer bygningen af jernbanetunnelen mest muligt, samt

- at A/S Storebælt snarest udarbejder et forslag til ændring af DSB's betaling for benyttelsen af forbindelsen i lyset af de indtrufne forsinkelser.

Tinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

Afstemning:

D 32 vedtaget med 92 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV og KRF) mod 6 (FP).
Partiernes ordførere
Jens Kristian Hansen (S), Svend Heiselberg (V), Christian Overdal Aagaard (KF), Tommy Dinesen (SF), Ernst B. Schmidt (FP), Arne Melchior (CD), Jens Bilgrav-Nielsen (RV) og Inger Stilling Pedersen (KrF)