Luk

Luk
Luk

Luk

B 86 Forslag til folketingsbeslutning om en undersøgelse af alternative faste forbindelser under Øresund og de trafikale tilslutningsmuligheder i Københavnsområdet.

Samling: 1992-93
Status: 2. behandlet/Forkastet
Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Ifølge forslaget til folketingsbeslutning blev regeringen opfordret til at fremlægge en detaljeret redegørelse for de samlede miljømæssige, trafikale og økonomiske konsekvenser af

1. En boret jernbanetunnel.

2. En boret jernbanetunnel til biltog.

3. Forskellige alternative løsningsmodeller for de trafikale tilslutningsmuligheder i Københavnsområdet.

Efter forslagsstillernes opfattelse herskede der stor usikkerhed med hensyn til konsekvenserne for miljøet, trafikken og økonomien af en fast forbindelse over eller under Øresund.

Det var derfor forslagsstillernes opfattelse, at andre forslag end den kombinerede vej- og jernbaneforbindelse burde undersøges.

Til beslutningsforslagets 2. behandling blev der af forslagsstillerne stillet et ændringsforslag. Det gik ud på, at landanlægget til Øresundsforbindelsen skulle udføres således, at togoverførslen ved Kalvebodsløbet blev udformet som en tunnel. Endvidere skulle landanlægget på strækningen fra Tårnby Stadion til Oliefabriksvej overdækkes. Denne del af landanlægget skulle udformes med vandtæt bund og vandtætte sider for at forhindre grundvandssænkning og behov for bortpumpning af grundvand.

Beslutningsforslaget var i øvrigt en delvis genfremsættelse af forslag nr. B 43 i folketingsåret 1990-91, 2. samling, se Årbog & Registre 1990-91 side 356.

Beslutningsforslaget forkastet, idet 9 (SF) stemte for, 100 (S, KF, V, FP, CD, RV og KRF) imod.
Partiernes ordførere
Tove Lindbo Larsen (S), Kaj Ikast (KF), Tommy Dinesen (SF), Ole Donner (FP), Sonja Albrink (CD) og Jens Bilgrav-Nielsen (RV)