Luk

Luk
Luk

Luk

L 94 Forslag til lov om Banestyrelsen m.v.

Af: Trafikminister Jan Trøjborg (S)
Samling: 1996-97
Status: Stadfæstet
Beh sammen med L 95 og L 96.

Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven opretter en Banestyrelse som en statsvirksomhed under Trafikministeriet med virkning fra den 1. januar 1997.

Loven pålægger Banestyrelsen at drive og vedligeholde statens jernbaneinfrastruktur, styre trafikken på jernbanenettet, tildele jernbaneinfrastrukturkapacitet til de enkelte jernebaneoperatører samt opkræve afgifter for benyttelse af jernbaneinfrastrukturen.

Trafikministeren kan ifølge loven pålægge Banestyrelsen yderligere opgaver. Endvidere bemyndiger loven trafikministeren til at oprette et koordineringsorgan mellem Banestyrelsen og DSB.

Regeringen indgik i november 1994 en aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti om DSB's økonomiske rammer for perioden 1995-98. Ifølge bemærkningerne var en af aftalens målsætninger at udvikle DSB til en moderne og effektiv transportvirksomhed, hvor udbudet og kvaliteten af DSB's serviceydelser modsvarede borgernes og erhvervslivets voksende krav.

Lovforslaget skulle opfylde denne målsætning ved at skabe to økonomisk og organisatorisk adskilte virksomheder, hvor Banestyrelsen varetager drift, vedligeholdelse og anlæg af den danske jernbaneinfrastruktur, og DSB varetager togdriften.

Lovforslaget vedtaget med 111 stemmer (S, V, KF, SF, RV og CD), mod 11 (FP, EL og DF).
Partiernes ordførere
Søren Hansen (S), Svend Heiselberg (V), Brian Mikkelsen (KF), Tommy Dinesen (SF), Vibeke Peschardt (RV), Jan Køpke Christensen (FP), Arne Melchior (CD), Jette Gottlieb (EL) og Egil Møller (DF)