Luk

Luk
Luk

Luk

L 226 Forslag til lov om ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

(Udvidet adgang, supplerende adgangskriterier og større fleksibilitet).

Af: Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V)
Samling: 2003-04
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh. henvist til Uddannelsesudvalget (UDU).

Efter 2. beh. henvist til fornyet behandling i Uddannelsesudvalget (UDU).

Loven gør grundforløbet til social- og sundhedshjælperuddannelsen tilgængeligt for voksne med udenlandsk baggrund, der har behov for undervisning i dansk sprog samt kultur- og samfundsforståelse som forberedelse til det kommende uddannelsesforløb.

Skolerne får mulighed for at tilrettelægge social- og sundhedshjælperuddannelsen fleksibelt inden for en samlet tidsramme på mellem 18 og 30 uger.

Undervisningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om adgang til uddannelserne og i forbindelse hermed bemyndigelse til at fastsætte supplerende kvalifikationskriterier, som skolerne skal anvende ved optagelsen til social- og sundhedshjælperuddannelsen.

Lovforslaget havde baggrund i regeringens udspil »Regeringens vision og strategier for bedre integration« fra juni 2003 og »Vækst, Velfærd - Fornyelse II« fra august 2003 samt »Rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe om flygtninges og indvandreres integration og praktisk orienterede elevers adgang til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser« fra december 2003.

Formålet med lovforslaget var at få sprog- og kulturundervisning til at indgå som en integreret del af social- og sundhedshjælperuddannelsen, så flygtninge og indvandrere, der ikke havde de nødvendige danskkundskaber, fik bedre mulighed for at starte på uddannelsen.

Lovforslaget vedtaget med 58 stemmer (V, DF, KF, EL og KD) mod 39 (S, SF og RV).
Partiernes ordførere
Christian Lund Jepsen (V), Carsten Hansen (S), Louise Frevert (DF), Helle Sjelle (KF), Morten Homann (SF), Margrethe Vestager (RV), Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) og Bodil Kornbek (KD)