Luk

Luk
Luk

Luk

L 136 Forslag til lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet
Efter 1. behandling henvist til Kommunaludvalget (KOU).

Efter 2. behandling direkte overgang til 3. behandling.

Loven giver kommuner og regioner mulighed for, at andre kan reklamere på f.eks. kommuners idrætsanlæg, renovationsbiler og kulturhuse.

Det er kun bygninger og løsøre, der indgår i frivillige kommunale tilbud, der kan bruges til reklamer, modsat kommunale bygninger og andet, der indgår i opgaver, kommunen skal løse for borgerne. Der bliver dog en generel mulighed for reklamer på biler, der ikke bruges til personbefordring, som f.eks. renovationsbiler.

Under forhandlingerne blev der et bredt flertal for at ændre forslaget således, at reklamering i kommunal og regionalt regi sker på samme præmisser som i det private og derudover at overlade afgørelsen af omfanget af reklame til den enkelte kommune eller region.

Lovforslaget vedtaget med 102 stemmer (V, S, DF, KF og RV) mod 10 (SF og EL).
Lovforslaget vedtaget med 102 stemmer (V, S, DF, KF og RV) mod 10 (SF og EL).
Partiernes ordførere
Troels Christensen (V), Karen J. Klint (S), Poul Nødgaard (DF), Ole Glahn (RV), Christian Wedell-Neergaard (KF), Kristen Touborg (SF) og Per Clausen (EL)