Luk

Luk
Luk

Luk

F 3 Hvad vil regeringen gøre for at sikre, at der ikke gennemføres så store nedskæringer på busdriften, at det undergraver regeringens målsætning om at flytte transport fra individuel biltrafik til kollektiv transport, og for at sikre en langtidsholdbar planlægning og udvikling af bussernes placering i den kollektive trafik?

Til: Velfærdsminister Karen Jespersen (V) Transportminister og Lars Barfoed (KF)
Samling: 2008-09
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende forslag til vedtagelse:

V 10. Af Per Clausen (EL), Magnus Heunicke (S) og Pia Olsen Dyhr (SF).

Fremsat 18-11-08 ...... FF 977
Bortfaldet 20-11-08 ...... FF 1198

V 11. Af Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Henriette Kjær (KF) og Anders Samuelsen (LA).

Fremsat 18-11-08 ...... FF 978
Vedtaget 20-11-08 ...... FF 1198

V 12. Af Johs. Poulsen (RV).

Fremsat 18-11-08 ...... FF 1009
Bortfaldet 20-11-08 ...... FF 1198

Fuld tekst:

V 10:

»Idet Folketinget konstaterer

- at en velfungerende busdrift er en vigtig forudsætning for, at anvendelsen af kollektiv trafik er et attraktivt tilbud,

- at de senere år har budt på dårligere dækning, højere priser og færre passagerer, og

- at situationen ser ud til at blive væsentligt dårligere i løbet af 2009-2010,

opfordrer Folketinget regeringen til

- at sikre et reelt kommunalt selvstyre ved at afsætte tilstrækkelige økonomiske rammer og give kommunerne større frihed i deres opgavevaretagelse og

- at tage initiativ til forhandlingerne med KL og Danske Regioner om, hvordan det sikres, at busdriften kan komme til at spille en positiv rolle i fremtidens satsning på den kollektive trafik, herunder busforsøg med bonusordninger som set i Helsingborg. Folketinget opfordrer til, at disse erfaringer inddrages i en fremadrettet forbedring af busdriften.«

V 11:

»Folketinget tager ministrenes redegørelser til efterretning.

Folketinget lægger vægt på, at det er kommunerne og regionerne, der har ansvaret for beslutninger om service - og dermed finansiering - af bustrafikken. Folketinget forventer, at kommunerne og regionerne lever op til dette ansvar.

Folketinget tager til efterretning, at kommunernes og regionernes udgifter til bustrafik finansieres af bloktilskud og kommunale skatteindtægter, samt at oliepriserne siden juli 2008 er mere end halveret, hvilket påvirker trafikselskabernes kontraktbetaling i gunstig retning.

Folketinget opfordrer til, at der bygges videre på erfaringerne fra Sverige og fra forsøg i Danmark, hvor passagertallet er steget markant som følge af bl.a. udbetaling af bonus til busoperatørerne efter passagertal og passagertilfredshed.

Folketinget hilser det velkomment, at regeringen i den kommende investeringsplan vil investere massivt i den kollektive trafik. Folketinget opfordrer regeringen til at have fokus på sammenhængen i den kollektive trafik og mellem transportformerne i forbindelse med investeringsplanen.«

V 12:

»Folketinget lægger vægt på, at det som udgangspunkt er kommunerne og regionerne, der har ansvaret for beslutninger om service - og dermed finansiering - af bustrafikken. Folketinget forventer, at kommunerne og regionerne lever op til dette ansvar.

Samtidig anerkender Folketinget, at staten har et medansvar for, at busdriften kan opretholdes på tilfredsstillende og velfungerende vis.

Folketinget opfordrer på den baggrund regeringen til sammen med kommuner og regioner til at bygge videre på de positive erfaringer fra Helsingborg, hvor passagertallet er steget 18 pct. fra 2004 til 2006. Fremgangen skyldes blandt andet klare målsætninger, en langsigtet strategi, samt at busselskaberne får en bonus efter passagertal og passagertilfredshed. Der er tilsvarende forsøg i Danmark, som foreløbig viser meget gode resultater, og Folketinget opfordrer til, at disse erfaringer inddrages i en fremadrettet forbedring af busdriften i Danmark.

Endelig hilser Folketinget det velkommen, at regeringen i den kommende investeringsplan vil investere massivt i den kollektive trafik. Folketinget opfordrer regeringen til at have fokus på sammenhængen i den kollektive trafik og mellem transportformerne i forbindelse med investeringsplanen.«

Afstemning:

V 11 vedtaget med 60 stemmer (V, DF, KF og LA) mod 45 (S, SF og EL); 5 (RV) stemte hverken for eller imod.

V 10 og V 12 var dermed bortfaldet.
Partiernes ordførere
Kristian Pihl Lorentzen (V), Magnus Heunicke (S), Kim Christiansen (DF), Pia Olsen Dyhr (SF), Henriette Kjær (KF), Johs. Poulsen (RV) og Per Clausen (EL)