Luk

Luk
Luk

Luk

L 123 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Forældelsesfrist for vildledende markedsføring af fast ejendom, kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom og løbende kontraktforhold med angivelse af varig pris).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Samling: 2019-20
Status: Stadfæstet
Lovforslaget går ud på at indføre en 5-årig forældelsesfrist for overtrædelser af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom og vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.

Den udvidede forældelsesfrist har til formål at styrke Forbrugerombudsmandens håndhævelsesmuligheder i forbindelse med sådanne overtrædelser og dermed medvirke til en bedre forbrugerbeskyttelse.

Den almindelige forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1 fraviges; for overtrædelse af lovens øvrige strafbelagte bestemmelser gælder fortsat en 2-årig forældelsesfrist.

Loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 95 (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, NB, LA, ALT, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og Uffe Elbæk (UFG)), imod stemte 0, hverken for eller imod stemte 0.
Partiernes ordførere
Orla Hav (S), Torsten Schack Pedersen (V), Katrine Robsøe (RV), Hans Kristian Skibby (DF), Theresa Berg Andersen (SF), Victoria Velasquez (EL), Mona Juul (KF), Lars Boje Mathiesen (NB) og Alex Vanopslagh (LA)