Luk

Luk
Luk

Luk

L 168 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

(Ændring af finansieringsstruktur som følge af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020).

Af: Transportminister Benny Engelbrecht (S)
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet
Med lovforslaget implementeres Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse af 20. marts 2020 om statsstøtte, som den danske stat har ydet til Femern A/S.

Lovforslaget indebærer, at Femern A/S ikke vil kunne udbetale udbytte til A/S Femern Landanlæg med statsstøtte. Femern A/S vil heller ikke kunne finansiere drift med statsgaranti og/eller statslån, og Femern A/S’ mulighed for at anvende statsgarantier til derivattransaktioner fjernes.

Lovforslaget implementerer desuden begrænsninger i beløb og varighed for lån med statsstøtte og statslige genudlån til Femern A/S, og provisionsbetalingen for statsgaranterede lån og statslån forhøjes fra 0,15 pct. p.a. til samlet 2,0 pct. p.a.

Derudover indebærer lovforslaget, at A/S Femern Landanlæg som moderselskab for Femern A/S får mulighed for at videreudlåne statsgaranterede lån og statslån til Femern A/S.

Endelig indebærer lovforslaget, at Femern A/S ikke kan ændre generelle rabatordninger og indføre nye rabatordninger. Denne kompetence vil dermed alene tilfalde transportministeren.

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 86 (S, V, DF, SF, RV, KF, LA og 1 EL (ved en fejl)), imod stemte 0, hverken for eller imod stemte 8 (EL, NB og Susanne Zimmer (UFG)).
Partiernes ordførere
Thomas Jensen (S), Kristian Pihl Lorentzen (V), Rasmus Helveg Petersen (RV), Hans Kristian Skibby (DF), Anne Valentina Berthelsen (SF), Rasmus Vestergaard Madsen (EL), Merete Scheelsbeck (KF) og Ole Birk Olesen (LA)