Luk

Luk
Luk

Luk

L 57 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S.

(Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet
Formålet med lovforslaget er at sikre, at det retlige grundlag er på plads, således at produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab, når fremstillingen af tunnelelementerne til kyst til kyst-delen af Femern Bælt-projektet er afsluttet.

Lovforslaget er en opfølgning på aftale om Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra juni 2021.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 100 (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV, DF, NB og Jon Stephensen (UFG)), imod stemte 9 (EL, ALT og Lars Boje Mathiesen (UFG)), hverken for eller imod stemte 0.
Partiernes ordførere
Kasper Roug (S), Peter Juel-Jensen (V), Peter Have (M), Sofie Lippert (SF), Jens Meilvang (LA), Kenneth Fredslund Petersen (DD), Jette Gottlieb (EL), Niels Flemming Hansen (KF), Lars Boje Mathiesen (UFG), Stinus Lindgreen (RV), Nick Zimmermann (DF), Christina Olumeko (ALT) og Kim Edberg Andersen (NB)