Ved loven forlænges nogle midlertidige bestemmelser vedrørende omsætningsafgiftens størrelse og provenuets fordeling, der indeholdes i loven om omsætningsafgift af motorkøretøjer, jfr. lovbekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 1954 og lov nr. 163 af 13. juni 1956. De pågældende bestemmelser, der vedrører lovbekendtgørelsens §§ 3 og 22, blev ved lov nr. 75 af 26. marts 1955 (årbog 1954-55, side 149) forlænget til udgangen af marts 1957. De forlængedes ved den her omhandlede lov til udgangen af marts 1959 under hensyn til, at det ikke var muligt inden udgangen af finansåret 1955-56 at færdigbehandle det for folketinget den 14. november genfremsatte forslag til lov om omsætningsafgift af motorkøretøjer m. v.
Ved nærværende lov opretholdes den ved lov nr. 163 af 13. juni 1956 (årbog 1955-56, side 132) gennemførte afgiftsnedsættelse for motorkøretøjer indrettet til befordring af mere end 10 personer fra 20 til 15 pct. af værdien. Satserne er i øvrigt de samme, som indeholdes i det nævnte genfremsatte lovforslag.
Loven indeholder tillige enkelte bestemmelser om spørgsmål, hvis løsning er fundet påkrævet. Der indføres således hjemmel for at gennemføre en forenkling af de gældende regler vedrørende ejerskifte af motorkøretøjer, således at køretøjer, der er berigtiget med fuld afgift, fremtidig ikke skal fremstilles for toldvæsenet ved ejerskifte. Endvidere fastsættes bestemmelser, hvorefter virksomheder, der driver handel med motorkøretøjer, skal kunne opnå kredit med afgiftens erlæggelse, svarende til, hvad der er foreslået i det den 14. november fremsatte lovforslag.
Ved 1. behandling fik lovforslaget tilslutning fra ordførerne for socialdemokratiet, venstre, det konservative folkeparti, det radikale venstre og Danmarks kommunistiske parti. Tholstrup (DR) efterlyste en ordning, der tillod varebiler at medtage passagerer. Lovforslaget henvistes til behandling i samme udvalg som de den 14. november genfremsatte forslag til motorafgiftslove, hvilket udvalg i sin betænkning indstillede det til vedtagelse i uændret form. Efter 2. behandling gik lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling. Ved 3. behandling vedtoges det med 126 stemmer mod 6 (DR).