L 114 Lov om ændringer i lov om rettens pleje.

Af: Justitsminister Hans Erling Hækkerup (S)
Samling: 1959-60
Status: Stadfæstet
Lov nr. 175 af 29-04-1960
Det til grund for loven liggende lovforslag var udarbejdet i tilknytning til et udkast til ændringer i retsplejeloven fra justitsministeriets udvalg vedrørende underpantsætning af løsøre.

Formålet med loven er at gennemføre de nødvendige ændringer af reglerne om tvangsauktion over fast ejendom med henblik på det af kommissionen vedrørende landbrugets kreditforhold behandlede spørgsmål om en videregående særskilt belåning af landbrugets løsøre. Spørgsmålet om ændring af reglerne om tvangsauktion blev rejst af kommissionen i dennes skrivelse af 15. juli 1955. Det fremgår heraf, at kredit- og hypotekforeningerne fremtidig vil være villige til at afgive såkaldte alternative lånetilbud, d. v. s. dels lånetilbud, der forudsætter, at kreditinstitutionerne, som det hidtil har været det sædvanlige, har samme prioritetsstilling i selve den faste ejendom og det til denne hørende løsøre, jfr. tinglysningslovens § 37, dels tilbud, hvorefter institutionerne for så vidt angår løsøret kun får sekundær prioritet. Der vil herigennem eventuelt kunne skabes mulighed for en bedre udnyttelse af løsøret som kreditgrundlag, idet ejeren vil kunne tilbyde en långiver 1. prioritet i dette foruden sekundær prioritet i selve ejendommen.

Den praktiske gennemførelse af en sådan belåningsform forudsætter imidlertid, at det ved en tvangsauktion kan afgøres, hvorledes købesummen for ejendommen med tilbehør skal fordeles mellem panthaverne efter deres prioritetsstilling i henholdsvis den faste ejendom og tilbehøret.

Da de tidligere regler herom i retsplejeloven ikke var tilfredsstillende, er der ved loven, der trådte i kraft den 1. juli 1960, gennemført en mere hensigtsmæssig formulering af bestemmelserne i retsplejelovens §§ 560 og 564. Samtidig gennemførtes redaktionelle ændringer af retsplejelovens § 616, stk. 2 og 3.

Om de væsentligste af ændringerne bemærkes:

1) Som nyt 4. punktum i retsplejelovens § 560, stk. 1, indføjedes:

„Skal der på grund af uensartet behæftelse af ejendommen og dennes tilbehør i henhold til bestemmelsen i 4. stykke foretages særskilt opråb af ejendommens tilbehør eller en del af dette, skal auktionsvilkårene indeholde en fortegnelse over det tilbehør, der skal opråbes særskilt."

Den omstændighed, at fortegnelsen indgår som led i auktionsvilkårene — eller i det i § 560, stk. 3, omhandlede tilfælde som et tillæg til disse — indebærer, at tvistigheder om omfanget af det nævnte tilbehør må afgøres på samme måde som andre spørgsmål vedrørende auktionsvilkårene, d. v. s. eventuelt ved fogdens kendelse, jfr. retsplejelovens § 567.

Samtidig ophævedes det tidligere 4. punktum i § 560, stk. 1, hvorefter genpart af ejendomsbladet, afskrift af adkomstdokumentet samt udskrift af udlægsforretningen til brug ved tvangsauktion skulle leveres inden 5 dage efter bestillingen. Bestemmelsen havde kun ringe selvstændig betydning, da tinglysningsanordningen og retsplejelovens § 41, stk. 3, foreskriver, at udskrifter i almindelighed skal leveres inden 1 uge efter bestillingen.

2) Affattelsen af retsplejelovens § 560, stk 3, ændres til følgende:

„En panthaver, som foruden i selve den faste ejendom har pant i det til ejendommen hørende løsøre eller nogen del heraf, kan senest på det i § 561 omhandlede møde fordre, at en auktion, der af en anden kreditor er begæret afholdt over ejendommen uden sådant tilbehør eller kun med en del heraf, skal omfatte de til ham pantsatte løsøregenstande af omhandlede art. Det påhviler i så fald den panthaver, der fremsætter begæringen, at tilvejebringe en fortegnelse over det nævnte tilbehør som tillæg til auktionsvilkårene. På auktionen opråbes ejendommen og det nævnte tilbehør som fastsat i 4. stykke. Fremsættes krav i henhold til første punktum af kreditor ifølge et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev, skal der, såfremt fordringen i sin helhed bestrides, stilles sikkerhed, hvis størrelse bestemmes af fogden."

Bestemmelsen svarer i det væsentlige til det af udvalget vedrørende underpantsætning af løsøre udarbejdede forslag, omend med enkelte afvigelser.

Under folketingsudvalgets behandling af forslaget spurgte udvalget justitsministeren om retsvirkningen af den i bestemmelsen omhandlede fortegnelse over tilbehøret. Af ministerens svar, der sammen med spørgsmålet er citeret i udvalgets betænkning, fremgår, at hverken tvangsauktionen som sådan eller den omhandlede fortegnelse medfører ekstinktion af tredjemands ret. Køberen må tilbagelevere genstanden, hvis denne tilhører tredjemand, men kan forlange købesummen for genstanden tilbage. Om objektivt ansvar for rekvirenten for vanhjemmel kan der ikke blive tale ved en tvangsauktion, og såfremt rekvirenten har udvist tilbørlig omhu ved udfærdigelsen af fortegnelsen, kan der derfor ikke pålægges ham noget ansvar.

3) Som nyt stk. 4 i § 560 indføjedes:

„Har panthaverne pant i ejendommen og det til denne hørende tilbehør, men med indbyrdes afvigende prioritetsstilling, opråbes de uensartet behæftede dele af pantet først hver for sig og derefter samlet. Er det højeste ved samlet opråb fremkomne bud højere end eller lig med summen af de højeste ved særskilt opråb fremkomne bud, antages det samlede bud, og auktionssummen fordeles da efter forholdet mellem de højeste ved særskilt opråb fremkomne bud. Foranstående bestemmelser er ikke til hinder for, at en anden fordelingsmåde fastsættes i auktionsvilkårene."

4) Efter bestemmelsen i retsplejelovens § 564, stk. 2, skal der, såfremt ejendommen skal overleveres, inden betaling finder sted, stilles sikkerhed for værdien (vurderingssummen) af driftsinventar og driftsmateriel m. v.

Som følge af, at der efter den nye bestemmelse i § 560, stk. 4, kan blive tale om særskilt salg af tilbehør, er bestemmelsen ændret, således at den også omfatter sådant salg.

5) Samtidig er den i retsplejelovens § 560, stk. 1, 2. punktum, indeholdte bestemmelse om, at der med begæringen om tvangsauktion skal følge afskrift af det senest tinglyste adkomstdokument, ophævet.

Ophævelsen er i bemærkningerne til lovforslaget begrundet med, at afskriften i reglen findes at være uden praktisk interesse. Hertil kommer, at udfærdigelsen af afskrifterne i perioder med mange auktioner påfører dommerkontorerne et betydeligt merarbejde, ligesom kravet om afskriften forøger omkostningerne ved auktionen.

Lovforslaget, der behandledes sammen med forslag til lov om ændringer i lov om konkurs m. v. (underpant i løsøre) og forslag til lov om ændringer i lov om tinglysning (udslettelse af pantebreve, ejerpant, underpant i løsøre), fik en velvillig modtagelse fra alle partiers side. K. Axel Nielsen (S), der udtalte sin tilfredshed med lovforslaget i øvrigt, fandt det imidlertid uheldigt, at en løsøreunderpanthaver — i modsætning til hvad der gjaldt ved pant i fast ejendom — stadig var nødt til at søge dom over debitor for at kunne sætte pantet på auktion, men han forstod på bemærkningerne til lovforslaget, at også denne forskelsbehandling ville blive søgt afhjulpet. Lovforslaget vedtoges enstemmigt ved 3. behandling.
Partiernes ordførere
K. Axel Nielsen (S), Henry Gideon (V), Erik Bruun de Neergaard (KF), Hermod Lannung (RV), Kristian Kristensen (DR) og Villy Fuglsang (DKP)