I lov nr. 95 af 31. marts 1954 om tilskud af statskassen til Ny Carlsberg Glyptotek, § 2, bestemtes, at loven skulle optages til revision i folketingsåret 1960-61 (årbog 1953-54, side 423).
Ved nærværende lov udskydes denne frist til folketingsåret 1964-65.
Som begrundelse for udskydelsen anføres i bemærkningerne til det af undervisningsministeren fremsatte lovforslag:
„Som følge af den almindelige økonomiske udvikling siden Ny Carlsberg Glyptotekets oprettelse i 1888 har udbyttet af Glyptotekets grundfond i stedse ringere grad været i stand til at dække museets årlige driftsudgifter. Trods gentagne forsøg på at konsolidere Glyptotekets stilling dels ved tilskud til grundfonden fra Ny Carlsbergfondet, dels ved årlige driftstilskud fra Ny Carlsbergfondet og fra Københavns kommune samt fra staten er det ikke lykkedes at bringe museets økonomi til atter at hvile i sig selv.
Som en afhjælpning af Glyptotekets økonomiske krise blev det derfor ved § 1 i lov nr. 95 af 31. marts 1954 om tilskud af statskassen til Ny Carlsberg Glyptoteket bestemt, at der for en periode af 5 år af statskassen ydedes et årligt tilskud svarende til 1/3 af institutionens årlige underskud, første gang i finansåret 1955-56, beregnet for museets regnskabsår 1. januar til 31. december 1955.
Tilskuddet var betinget af, at Københavns kommune og Ny Carlsbergfondet hver ydede et årligt tilskud af tilsvarende størrelse, idet Ny Carlsbergfondets andel i underskuddet dog begrænsedes til det beløb, hvormed underskuddet oversteg forrentningen af et beløb på 1 mill. kr., som Ny Carlsbergfondet indskød i Glyptotekets grundfond.
Det var ved lovforslagets fremsættelse tanken, at tilskudsordningen skulle være af varig karakter, men man fandt det dog rettest at indføje en bestemmelse om, at ordningen skulle tages op til fornyet overvejelse efter udløbet af en 5-årig periode, således at loven optoges til revision i folketingsåret 1960-61. Da tilskuddene imidlertid afholdes ved de årlige finanslove, første gang i finansåret 1955-56, er det nødvendigt allerede i indeværende folketingssamling at optage loven til revision for derved at opnå den fornødne lovhjemmel for tilskuddets afholdelse i finansåret 1960-61.
Ved lovforslagets forelæggelse regnede man med, at Glyptotekets årlige underskud ville andrage ca. 200 000 kr., således at det årlige driftstilskud for statens vedkommende ville udgøre ca. 67 000 kr. I kalenderåret 1958 har statens andel i driftstilskuddet til museet væsentligt som følge af den almindelige lønstigning andraget 115 277 kr., og man må fortsat regne med et driftstilskud fra staten af en tilsvarende størrelsesorden. Glyptotekets bestyrelse har i marts 1959 gjort opmærksom på, at der fra bestyrelsens side har været lagt den største vægt på ikke at udvide den økonomiske ramme om museets drift, og bestyrelsen har i denne forbindelse anført, at et større ombygningsarbejde samt forskellige hovedistandsættelser af bygningen i årene 1955-58 alene er blevet muliggjort ved særlige bevillinger fra Ny Carlsbergfondet til et samlet beløb af ca. 1½ mill. kr.
Ny Carlsbergfondets direktion og Københavns borgerrepræsentation har over for Glyptotekets bestyrelse afgivet tilsagn om en forlængelse af den gældende tilskudsordning for en ny 5-årig periode under forudsætning af, at staten indvilliger i at forny sit tilsagn om tilskud for et tilsvarende tidsrum.
Under hensyn hertil og til, at den hidtidige tilskudsordning i den forløbne tid har fungeret tilfredsstillende, foreslås loven forlænget for en ny 5-årig periode, således at den optages til revision i folketingsåret 1964-65."
Lovforslaget vedtoges uændret og enstemmigt uden forudgående udvalgsbehandling.