Ved loven foretages nogle ændringer i lov om invalide- og folkepension, jfr. lovbekendtgørelse nr. 156 af 8. maj 1962, som ændret ved lov nr. 99 af 20. marts 1963 (jfr. ovenfor under nr. 68).
Efter de hidtil gældende regler reguleredes invalide- og folkepensionens grundbeløb, indtægtsgrænser, tillæg m. m. på grundlag af det af det statistiske departement offentliggjorte detailpristal for januar 1956 (basis juli 1914 = 100).
Nærværende lov er en følge af lov nr. 83 af 16. marts 1963 om beregning af et reguleringspristal (jfr. ovenfor under nr. 4), der har januar 1963 = 100, og som skal anvendes ved pristalsreguleringer, hvor sådanne er fastsat ved lov. Loven, der er udformet i overensstemmelse med den af finansministeren samtidigt gennemførte lov nr. 224 af 31. maj 1963 om ændringer i lov om lønninger og pensioner m. v. til statens tjenestemænd (jfr. ovenfor under nr. 33), tilsigter ikke at give pensionisterne forhøjede ydelser.
I pensionernes grundbeløb er indregnet det ved lov nr. 227 af 22. juni 1962, som ændret ved lov nr. 395 af 19. december 1962, indførte midlertidige tillæg, der for tiden indtil 30. september 1963 kommer til udbetaling med 12 kr. månedlig og 8 kr. månedlig til henholdsvis ægtepar og enlige pensionister. Endvidere er i det i § 18, stk. 3, omhandlede beløb til småfornødenheder indregnet det ekstraordinære månedlige lommepengebeløb, som indførtes ved § 2, stk. 2, i den nævnte lov af 22. juni 1962.
Endelig er der ved ændring af en række grundbeløb, tillæg m. v. taget hensyn til, at januarpristallet 1963, der udgjorde 512, kun manglede ét point i at udløse en dyrtidsportion mere pr. 1. april 1963. Regulering af de i invalide- og folkepensionsloven fastsatte beløb er pr. 1. april 1963 sket med 23 pct., svarende til pristallet 505, mens regulering med 25 pct. skulle finde sted ved pristallet 513. For at opnå fuld overensstemmelse mellem de i nærværende lov indeholdte grundbeløb, tillæg m. v. og prisudviklingen siden invalide- og folkepensionslovens udgangspunkt (januar 1956) er de nævnte beløb forhøjet med beløb svarende til ⅞ pristalsportion eller 1¾ pct.
Mens spørgsmålet om dyrtidsregulering af tjenestemandslønningerne ved fald i reguleringspristallet under 100 skal gøres til genstand for nærmere forhandling, har man i nærværende lov bevaret det hidtidige princip om en automatisk regulering også i denne situation. Reguleringsintervallerne er i overensstemmelse med, hvad der gælder på det private arbejdsmarked.
Ved fremsættelsen af forslagene til nærværende lov og 4 tilsvarende love vedrørende sociale ydelser (se nedenfor under nr. 71, 74, 76 og 79) anførte socialministeren:
„De 5 lovforslag er en følge af lov nr. 83 af 16. marts 1963 om beregning af det reguleringspristal, som fremtidig skal anvendes ved pristalsreguleringer, der er fastsat ved lov, og forslagene er i videst muligt omfang udformet i overensstemmelse med det netop fremsatte forslag til lov om ændringer i lov om lønninger og pensioner m. v. til statens tjenestemænd. Efter forslagenes gennemførelse vil man have opnået, at alle pensioner, tillæg, indtægtsgrænser og andre beløb, der i disse sociale love er angivet i kroner, er ført à jour efter det nye reguleringspristal, og at de ved fremtidige udsving i reguleringspristallet ud over 100 bliver reguleret samtidig med lønninger og pensioner til statens tjenestemænd. Det er endvidere foreslået, at der ved et eventuelt fald i reguleringspristallet under 100 skal ske regulering for hver 2 points, det vil sige ved de intervaller, som i den tilsvarende situation gælder på det private arbejdsmarked.
Ved fastsættelsen af de nye beløb i lovforslagene er indregnet den brøkdel af en reguleringsportion, som henstod udækket ved overgangen til det nye reguleringspristal, ligesom der i grundbeløbene for folkepension, invalidepension og enkepension er indregnet de midlertidige tillæg, der blev indført i sommeren 1962 som kompensation for omsætningsafgiftens indførelse. På tilsvarende måde er det ved samme lejlighed gennemførte ekstraordinære lommepengebeløb indregnet i det nu foreslåede lommepengebeløb.
De foreslåede ændringer får virkning ved de beregninger af ydelserne, som i henhold til den gældende lovgivning skal foretages pr. 1. oktober 1963, på hvilket tidspunkt de før omtalte midlertidige tillæg og ekstraordinære lommepengebeløb i kraft af lovgivningen herom udløber."
Lovforslaget vedtoges enstemmigt, idet socialistisk folkepartis medlemmer undlod at stemme som følge af, at dette parti ikke ønskede at medvirke til i lovene at indarbejde det nye reguleringspristal, som ved omsforliget blev aftalt mellem fire af folketingets partier.