Ifølge § 4, nr. 7, i lov om omsætningsafgift af motorkøretøjer m. v., jfr. lovbekendtgørelse nr. 151 af 30. april 1966, som ændret ved lov nr. 183 af 26. maj 1967 (registreringsafgiften), er vare- og lastvogne fritaget for afgift. Fritagelsen er dog bl. a. betinget af, at køretøjernes anvendelse til personbefordring begrænses som nærmere angivet i bestemmelsen. Tilladt er kørsel med personer, der er nødvendige ved på- og aflæsning, og i forbindelse med godstransport kørsel med én passager foruden føreren. Endvidere er det tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til og fra den arbejdsplads, hvor det medbragte materiel skal anvendes af de pågældende. Bortset fra disse specielle tilfælde må køretøjerne udelukkende benyttes til godstransport.
Ved den her omhandlede ændringslov, der trådte i kraft den 24. maj 1969, ændres fritagelsesbestemmelsen, således at afgiftsfritagelsen for køretøjer til godstransport begrænses til lastbiler med tilladt totalvægt over 3 t samt påhængs- og sættevogne. Varevogne med totalvægt ikke over 3 t pålægges halv afgift efter afgiftssatserne for personvogne, og således at varevogne herefter tillades anvendt til personbefordring, herunder såvel forretningskørsel som privatkørsel, alene med den begrænsning, at der ikke må anbringes passagerer uden for førerrummet bortset fra befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor det medbragte materiel skal anvendes af de pågældende.
Endvidere er den hidtidige adgang til at berigtige visse vogntyper med halv afgift efter lovens § 5, stk. 2, ophævet. Nye motorkøretøjer af typer, som er konstrueret eller indrettet til såvel personbefordring som godstransport, kan dog i følgende tilfælde fortsat berigtiges med halv afgift efter de hidtil gældende bestemmelser i § 5, stk. 2:
1) Køretøjer, der inden lovens ikrafttræden er toldberigtiget eller fremstillet i, eventuelt ombygget til, en sådan skikkelse, at de opfyldte betingelserne for den nævnte afgiftsberigtigelse. Afgiftsberigtigelse skal finde sted inden 1. juli 1969.
2) Køretøjer, der efter lovens ikrafttræden toldberigtiges i en sådan skikkelse, at de opfylder betingelserne for den nævnte afgiftsberigtigelse, og som er indført her til landet i henhold til bindende kontrakter med automobilfabrikken, indgået senest den 13. maj 1969. Afgiftsberigtigelse skal finde sted inden 1. januar 1970.
Finansministeren kan fastsætte tilsvarende overgangsregler for køretøjer, der samles her i landet af indførte dele.
Disse overgangsbestemmelser indføjedes i loven under lovforslagets 2. behandling i folketinget ifølge ændringsforslag af finansministeren i folketingsudvalgets betænkning.
Provenuet af ændringerne anslås i bemærkningerne til lovforslaget til at ville udgøre omkring 100 mill. kr. på årsbasis.
Om baggrunden for ændringerne udtalte den fungerende finansminister ved lovforslagets fremsættelse i folketinget bl. a.:
Lovforslaget om en ændring af registreringsafgiften af biler er det første led i en påtænkt reform af denne lov. Man har i den sidste snes år haft en regel, hvorefter varevogne kunne anvendes til persontransport mod betaling af halv afgift. Denne ordning har imidlertid i de forløbne år fået et omfang, der går langt ud over forudsætningerne for dens gennemførelse. En væsentlig del af de køretøjer, som i dag berigtiges med halv afgift, er i realiteten personvogne af stationcartypen, hvor man blot har erstattet de bageste sidevinduer med påsvejsede jernplader. Der er således opstået en i sikkerhedsmæssig henseende ringere kategori af personbiler på halv afgift.
Efter den gældende lov må varevogne, der er fritaget for afgift, kun benyttes i forbindelse med godstransport. Der er imidlertid i de senere år fremkommet talrige personvognsprægede varevognsmodeller, og samtidig går udviklingen på betydelige erhvervsmæssige områder i retning af en kombineret person- og godstransport, hvilket skaber administrative vanskeligheder. Det foreslås nu at pålægge samtlige små vare- og lastbiler på højst 3 t halv afgift, samtidig med at køretøjerne frigives til personbefordring såvel i forretningsøjemed som til privat brug med den begrænsning, at der ikke må transporteres personer uden for førerhuset.
Der er efter min opfattelse ikke tvivl om, at den udbredte kørsel med „papegøjevogne" og afgiftsfritagne varevogne på gule plader har bevirket en mindreindtægt af registreringsafgiften i de senere år. Vi har derfor i forbindelse med den finanspolitiske stramning anset det for naturligt nu at søge reglerne ændret på disse områder. Om denne ændring af registreringsafgiften vil jeg i øvrigt sige, at den går mod de forventninger, man har haft inden for bilbranchen — og ikke helt uden grund — om, at registreringsafgiften ville blive sat noget ned samtidig med en revision af vægtafgiften i opadgående retning. Regeringen er opmærksom på det problem, der her foreligger, men har ikke anset det for muligt i den aktuelle situation at nedsætte registreringsafgiften.
Der kan også af trafikpolitiske grunde senere blive behov for en mere gennemgribende omlægning af motorbeskatningen ......"
Lovforslaget behandledes i folketinget sammen med forslag til lov om tillægsafgift af benzin, se side 158. Udvalgsbehandlingen resulterede i forskellige ændringsforslag af finansministeren, hvoraf de vigtigste er omtalt i det foregående. Efter vedtagelse af ministerens ændringsforslag vedtoges det ændrede lovforslag ved 3. behandling med 89 (KF, V og RV.) stemmer mod 65 (S, SF, VS og SA).