L 24 Lov om afgift af benzin.

Af: Finansminister Poul Møller (KF)
Samling: 1970-71
Status: Stadfæstet
Lov nr. 510 af 18-12-1970
Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om forbrugsafgifter. Se side 95.

Den nye lov om afgift af benzin træder i stedet for den hidtil gældende lov om afgift af benzin og den hidtil gældende lov om tillægsafgift af benzin, således at der fremtidig kun er én benzinafgiftslov. Den samlede afgiftsstørrelse ændres ikke og indtægterne fordeles efter den nye lov mellem vejfond og statskasse i samme forhold som hidtil, hvor den ordinære afgift på 36 øre pr. liter tilfalder vejfonden, og tillægsafgiften på 41 øre pr. liter tilfalder statskassen. Da den nye toldlov afskaffer kreditlagersystemet og erstatter det med en generel kreditordning for told, er på samme måde kreditlagersystemet inden for benzinafgiftens område erstattet af en kreditordning baseret på et system af registrerede virksomheder, som kendes fra andre punktafgiftslove. De tekniske ændringer som den nye toldlov medfører har været så omfattende, at det er foretrukket i stedet for en ændringslov at få en helt ny lov om afgift af benzin. Den hidtil gældende benzinafgiftslov var fra 1927. Som hidtil er afgiften en literafgift. Kun på ét punkt er der en realitetsændring, idet den hidtil gældende bestemmelse, hvorefter finansministeren kan yde refusion af benzinafgiften til sammenslutninger af ejere af motordrevne lystfartøjer, ikke er medtaget i den nye lov.

Ved 1. behandling fik forslaget tilslutning fra alle sider med undtagelse af Sigsgaard (VS), der gik ind for en værdiafgift.

Det nedsatte udvalg indstillede forslaget til vedtagelse uændret. Ved 3. behandling blev forslaget vedtaget med 134 stemmer mod 2 (VS).
Partiernes ordførere
Egon Jensen (S), Jørgen Jensen (KF), Jens Frandsen (V), Dagmar Andreasen (RV), Aksel Larsen (SF) og Erik Sigsgaard (VS)