B 5 Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af overenskomst af 8. juni 1973 mellem Danmark og Sverige om faste forbindelser over Øresund.

Af: Minister for offentlige arbejder Jens Kampmann (S)
Samling: 1973-74 (1. samling)
Status: Bortfaldet
Ved nærværende forslag til folketingsbeslutning søgtes folketingets endelige og formelle tilslutning til, at Danmark ratificerer overenskomst af 8. juni 1973 mellem Danmark og Sverige om faste forbindelser over Øresund.

Overenskomsten, der var optrykt som bilag til forslaget, havde følgende indhold:

",1. Der udføres for svensk regning en motorvejsforbindelse i linjen Kastrup-Saltholm-Limhamn med 6 vognbaner (KM- forbindelsen). Den skal betjene trafikken såvel til og fra en lufthavn på Saltholm som den gennemgående trafik mellem Danmark og Sverige. Forbindelsen skal kunne åbnes for trafik så snart som muligt og senest år 1985 (artikel 2, 3 og 4). Drifts- og kapitalomkostninger samt en vis fondshenlæggelse dækkes gennem afgifter, der opkræves hos trafikanterne (artikel 21, 22 og 23). En tilfredsstillende afvikling af den kollektive trafik på forbindelsen er sikret ved busdrift (artikel 5).

Danmark påtager sig at anlægge nødvendig vejforbindelse fra KM-forbindelsens landende ved Kastrup til Vestmotorvejen (E 4). En tilsvarende forpligtelse påhviler Sverige for svensk territorium (artikel 16).

Når hele anlægskapitalen er afskrevet, hvilket senest skal ske 25 år efter åbningen, indtræder Danmark som ligeberettiget samejer med Sverige af KM-forbindelsen og dens fonds. Medens denne indtræden sker uden bidrag fra Danmark, kan Danmark endvidere, før anlægskapitalen er fuldt afskrevet, indtræde som ligeberettiget samejer, hvis Danmark påtager sig at hæfte for et beløb, svarende til halvdelen af resterende, økonomiske forpligtelser, som er knyttet til forbindelsen (artikel 24).

2. Der etableres som et fælles dansk-svensk anlæg en jernbanetunnel mellem Helsingør og Helsingborg (HH-tunnelen), idet det er forudsat, at anlægget færdiggøres omkring 1985. Hvert land udreder halvdelen af omkostningerne for strækningen mellem kystlinjerne. Udgifterne for tilslutningsanlæg på dansk, respektive svensk landterritorium afholdes af Danmark, respektive Sverige. En detaljeret overenskomst skal afsluttes om dette anlæg (artikel 30-33).

3. Linjeføringen for KM-forbindelsen på og ved Saltholm muliggør udflytning af Københavns lufthavn i Kastrup til Saltholm i overensstemmelse med lov nr. 415 af 13. juni 1973 om anlæg af lufthavn på Saltholm.

Danmark påtager sig uden udgift for Sverige og for KM- forbindelsen, dels at anlægge og vedligeholde en indfatning ved Saltholm for at indeslutte hele det område, som tages i anvendelse til en lufthavn, og for, at KM-forbindelsen skal kunne fremføres langs øen, dels at holde en nærmere angivet vandstand inden for indfatningen (artikel 14).

Herved forpligter Danmark sig således til uden hensyn til lufthavnsprojektets videre skæbne at udføre den angivne indfatning. Når Danmark har påtaget sig denne forpligtelse, er grunden den, at det ville være en meget kompliceret afgørelse at træffe, hvilken merudgift ved indfatningens etablering det ved KM-forbindelsens tilkomst øgede arealkrav ville kunne siges at medføre i forhold til udgiften ved etablering af en indfatning, alene beregnet på lufthavnsanlægget.

4. Som anført under 1) skal KM-forbindelsen afvikle såvel lufthavnstrafikken som gennemgangstrafikken, og det påregnes, at den vil have tilstrækkelig kapacitet hertil i en betragtelig årrække. Imidlertid vil det på et givet tidspunkt blive nødvendigt at supplere forbindelsen mellem Amager og Saltbolm. Danmark forpligter sig derfor til at indrette planlægningen på Amager og Saltholm således, at der, når trafikforholdene tilsiger det, kan etableres en forbindelse mellem Dragør og Saltholm (Dragørforbindelsen). Linjeføringen er skitseret, men overenskomsten tager ikke stilling til, hvorledes forbindelsen skal udføres — som bro eller tunnel — finansieres eller drives. Herom må der til sin tid træffes særlig overenskomst (artikel 7)."

Forslaget nåede ikke at komme til 1. behandling, inden folketingsvalget blev udskrevet.