Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.
Lovforslaget havde følgende indhold:
"§ 1.
I lov om opkrævning af indkomst- og formueskat for personer m.v. (Kildeskat), jfr. lovbekendtgørelse nr. 599 af 23. november 1973, foretages følgende ændringer:
1. § 37 A, stk. 2, affattes således:
"Stk. 2. Når det i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen oplyses, at en sambeskattet ægtefælle i det pågældende indkomstår har deltaget i væsentligt omfang i driften af den anden ægtefælles eller ægteparrets fælles erhvervsvirksomhed, overføres 25 pet., dog højst 22.000 kr., af erhvervsvirksomhedens overskud til den førstnævnte ægtefælles skattepligtige indkomst og behandles ved beskatningen hos denne ligesom lønindtægt fra fremmede. Reglen finder kun anvendelse, hvis ægtefællerne er sambeskattet ved indkomstårets slutning.
2. § 37 A, stk. 3, udgår.
3. § 37 A, stk. 6, 1. pkt., affattes således:
"Det i stk. 2 nævnte indkomstbeløb på 22.000 kr. reguleres efter reguleringspristallet, der har januar 1971=100."
§2.
Loven har virkning fra og med indkomståret 1974."
Om baggrunden for lovforslaget anførtes i bemærkningerne følgende:
"Det er vor opfattelse, at § 37 A, stk. 2 og 3, i kildeskatteloven i høj grad diskriminerer de mindre næringsdrivende, hvor det er almindeligt, at indehaverens ægtefælle er medarbejdende i virksomheden.
Hvis virksomheden havde aktieselskabsform, ville beskatningen af de to ægtefæller være i forhold til den reelle indkomst for hver ægtefælle. Den nuværende gældende beskatningsform burde i virkeligheden afløses af en beskatning i forhold til de pågældendes indbyrdes arbejdsindsats i fælles virksomhed, men da en rimelig kontrol af de pågældendes egen oplysning om den medarbejdende ægtefælles arbejdsmæssige andel næppe kan gennemføres, finder vi det mere realistisk at ændre beløbsgrænsen til 22.000 kr. og samtidig lade den helt urimelige grænse for merindkomst ved andre arbejdsydelser på 2.400 kr. udgå, dog således at beregningsgrundlaget for den medarbejdende ægtefælle maksimeres til 22.000 kr.
Vi har valgt at bibeholde det nuværende udgangspunkt for reguleringen i § 37 A, stk. 6 hvilket vil medføre, at det i § 37 A, stk. 2, nævnte beløb allerede i 1974 vil være større end 22.000 kr."
På grund af den nære indbyrdes sammenhæng blev lovforslaget ved 1. behandling behandlet sammen med forslag til folketingsbeslutning om forbedring af vilkårene for at drive mindre erhvervsvirksomheder [af Haunstrup Clemmensen m. fl.] (se B. II. nr. 31) og forslag til lov om ændring af lov om påligningen af indkomst- og formueskat til staten [af Højland m. fl.] (se A. II. nr. 31).
Vedrørende forhandlingen kan der derfor henvises til det førstnævnte af disse forslag under B. II. nr. 31.
Skatte- og afgiftsudvalget, hvortil forslagene henvistes, afgav ikke betænkning herover inden folketingsårets udløb.