Efter 1. behandling henvist til landbrugs- og fiskeriudvalget.
Efter lovforslaget gives der hjemmel til, at indkøbsforeningernes reservefondsmidler, der hidtil har været anbragt på bank- eller sparekassekonti, frigives i overensstemmelse med aktieselskabslovens og banklovens bestemmelser om reservefondsdannelse, således at de kan anvendes til samme formål som statsmidlerne.
Endvidere indeholder lovforslaget en ajourføring af maksimumsgrænsen for udlån og af visse andre beløbsgrænser under hensyn til den stedfundne prisudvikling.
Om lovforslaget hedder det nærmere i de ledsagende bemærkninger:
„Ved lov nr. 103 af 20. marts 1970 som ændret ved lov nr. 537 af 13. december 1972 bemyndigedes finansministeren til af statskassens midler i finansårene 1970-71—1974-75 at anvende indtil 40 mill. kr. til udlån til indkøbsforeninger for mindre jordbrugere. Ved periodens udløb vil der være disponeret over hele lånebeløbet, og der påtænkes ikke på nuværende tidspunkt stillet yderligere statsmidler til rådighed til formålet.
Man finder det derfor rimeligt, at der skabes lovhjemmel for en frigørelse af de i henhold til lovens § 6 tilvejebragte reservefonds, der hidtil har været anbragt på bank- eller sparekassekonti, og som pr. 1. april 1974 androg ca. 10,8 mill. kr., således at disse midler kan anvendes til finansiering af indkøb af driftsmidler til medlemmerne på de for foreningens virksomhed gældende vilkår, idet henlæggelse til reservefondene fremtidig alene sker ved regnskabsmæssig postering i lighed med det i aktieselskabsloven og bankloven bestemte vedrørende reservefondsdannelse. De ændrede regler for anvendelsen af reservefondsmidlerne indeholdes i lovforslagets § 1, nr. 3.
Det skønnes, at der ved den foreslåede ordning ikke vil ske nogen væsentlig forøgelse af garanternes risiko. Man har derfor ikke fundet det påkrævet, at der skal ske omtegning af de af medlemmerne tegnede garantier. Lovforslagets § 2 indeholder herefter en bestemmelse om, at garantierne består uændret.
Endvidere anses det for påkrævet, at der som følge af de øgede priser på landbrugsmaskiner sker en forhøjelse af den gældende maksimumsgrænse for udlån, ligesom en ajourføring af den grundværdigrænse, der er bestemmende for, om lån kan ydes, er påkrævet under hensyn til den 15. almindelige vurdering. De pågældende bestemmelser indeholdes i lovforslagets § 1, nr. 2 og nr. 1.
Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative virkninger."
Ved 1. behandling var der fra alle sider tilslutning til de foreslåede forhøjelser af beløbsgrænser. Derimod var ordførerne fra det radikale venstre, socialistisk folkeparti, Danmarks kommunistiske parti og Danmarks retsforbund betænkelige ved den afvikling af den bestående lovgivning, der lagdes op til med det foreliggende lovforslag. Erik Hansen (RV) var således indstillet på, at man under udvalgsarbejdet skulle overveje enten at fortsætte långivningen til indkøbsforeningerne efter de hidtidige principper eller at lade indkøbsforeningerne finansiere ved en revolverende fond. De øvrige ordførere var derimod overvejende positive også over for denne del af lovforslaget. Burgdorf (KF) så sig dog ikke i stand til at meddele sit partis endelige stilling ved 1. behandling.
Landbrugs- og fiskeriudvalget afgav ikke betænkning over lovforslaget inden udskrivningen af nyvalg til folketinget.