Efter 1. behandling henvist til udenrigsudvalget.
Baggrunden for loven er dennes egen revisionsklausul, i henhold til hvilken forslag til revision skulle fremsættes i folketingsåret 1975-76.
Som det fremgår af ministerens fremsættelse er denne revision blevet indgående drøftet både i styrelsen og i rådet for internationalt udviklingssamarbejde, og en særlig arbejdsgruppe nedsat af rådet har udarbejdet en rapport om problemer i forbindelse med revisionen. Konklusionen af disse drøftelser og den omtalte rapport er, at en omfattende lovrevision ikke er nødvendig.
Loven indeholder derfor i alt væsentligt alene teknisk prægede justeringer af eksisterende bestemmelser.
Her skal alene nævnes, at beløbsrammen for garantier mod tab på private kreditter ydet til udviklingslandene (lovens § 7, stk. 1) forhøjes fra 2.000 mill. kr. til 5.000 mill. kr. (Bestemmelsen herom indsattes ved et under behandlingen stillet ændringsforslag).
Finansieringsgrundlaget for Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene (lovens § 9, stk. 2) ændres således, at fonden i stedet for at modtage en fast procentdel af det årlige provenu af forbrugsafgifterne på kaffe, kaffeekstrakter m.v., modtager et tilskud, hvis størrelse fastsættes på de årlige finanslove.
Endelig skal nævnes, at lovens § 12 vedrørende udviklingsforskning har fået følgende affattelse:
„§ 12. Udenrigsministeren kan efter indstilling fra forskningsrådet for udviklingsforskning yde tilskud til forskning vedrørende udviklingslandene.
Stk. 2. Forskningsrådet for udviklingsforskning udnævnes af udenrigsministeren for 3 år ad gangen. Ministeren udpeger efter indstilling fra forskningsrådet for udviklingsforskning dets formand og næstformand blandt rådets medlemmer.
Stk. 3. Centret for udviklingsforskning er en selvstændig institution under udenrigsministeren. Centrets opgave er gennem et samarbejde med andre forskningsinstitutioner at stimulere interessen for udviklingsforskningen, indsamle dokumentationsmateriale, følge den løbende udviklingsforskning i og uden for Danmark samt medvirke ved gennemførelsen af forskningsprojekter under forskningsrådet for udviklingsforskning.
Stk. 4. Centret ledes af en direktør, der udnævnes af udenrigsministeren efter indstilling fra forskningsrådet for udviklingsforskning.''
Samtidig er lovens hidtidige § 13 ophævet.
Lovforslaget gav anledning til stærkt kritiske bemærkninger fra ordførerne for fremskridtspartiet, Danmarks kommunistiske parti og venstresocialisterne, ligesom ordføreren for socialistisk folkeparti var skeptisk indstillet over for dele af lovforslaget. I øvrigt modtoges det positivt i folketinget.
I den af udvalget afgivne betænkning stillede fremskridtspartiet en række ændringsforslag, som tilsigtede en ophævelse af loven om internationalt udviklingssamarbejde. Socialistisk folkeparti og Danmarks kommunistiske parti stillede ændringsforslag, som bl. a. tilsigtede en afbinding af garantier, lån og kreditter, afskaffelse af Industrialiseringsfonden og bevarelse af den hidtidige lovs formulering af bestemmelsen om udviklingsforskning.
Uden for betænkningen stillede Steen Folke (VS) ændringsforslag af lignende karakter som de af SF og DKP fremsatte.
Under behandlingen udtalte Stinus (RV) ønsket om en effektivisering af udvalgsarbejdet med u-landsproblemer, hvilket i øvrigt gav anledning til en række drøftelser i udenrigsudvalget, som resulterede i en ændring af udvalgets kommissorium i folketingets forretningsorden (se herom B. I, nr. 1).
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 100 stemmer mod 33 (FP, DKP, VS); 7 medlemmer (SF) stemte hverken for eller imod.