Luk

Luk
Luk

Luk

L 235 Forslag til lov om ændring af lov om den kgl. grønlandske handel.

Af: Minister for Grønland Jørgen Peder Hansen (S)
Samling: 1977-78
Status: Bortfaldet
Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om ændring om rettens pleje i Grønland (se A. I., nr. 32).

Lovforslaget indeholder bestemmelser om overførelse af Den kgl. grønlandske Handels produktions- og salgsvirksomhed til hjemmestyret. Desuden bestemmes det, at hjemmestyret skal sikres en udvidet indflydelse i beslutningsprocessen vedrørende de funktioner, der udøves af KGH, indtil overførelse har fundet sted; dette skal ske gennem en ændret sammensætning af KGH's styrelsesråd, som efter lovforslaget skal bestå af mindst 10 medlemmer, hvoraf halvdelen udpeges af ministeren for Grønland efter indstilling fra hjemmestyret.

For så vidt angår den generelle baggrund for lovforslaget samt 1. behandling af dette henvises til omtalen af forslag til lov om Grønlands hjemmestyre ovenfor under A. II., nr. 4.

Specielt om nærværende lovforslag oplyses bl. a. følgende i de ledsagende bemærkninger:

»Størstedelen af det produktionsapparat, der er knyttet til de traditionelle grønlandske erhverv, fiskeri, fangst og fåreavl, ejes i dag af staten og drives af Den kgl. grønlandske Handel. Ud fra den betragtning, at et grønlandsk hjemmestyre uden ansvar eller medansvar for disse erhverv på længere sigt ikke vil have et tilstrækkeligt reelt indhold, foreslås der i lovforslaget skabt grundlag for en gradvis forøgelse af hjemmestyrets politiske og økonomiske ansvar for de erhvervsopgaver, der i dag varetages af Den kgl. grønlandske Handel, herunder først og fremmest produktions- og salgsvirksomheden.

Da der i forbindelse med den egentlige overførelse af disse opgaver til hjemmestyret må forventes at skulle ydes et statstilskud til hjemmestyret til varetagelse af opgaverne, må overførelsen ske ved særlig lov i henhold til hjemmestyrelovens § 5.

Bestemmelserne i lovforslaget er uændrede i forhold til reglerne i det af Hjemmestyrekommissionen udarbejdede udkast.

Lovforslaget påregnes ikke at medføre væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for staten.«

»... Det foreslås, at overførelse til hjemmestyret af Den kgl. grønlandske Handels produktions- og salgsvirksomhed, der er den sektor i Grønland, der beskæftiger størsteparten af den grønlandske arbejdskraft, skal påbegyndes ved lovens ikrafttræden. Bestemmelsen medfører en pligt for hjemmestyret til at optage forhandling med ministeren for Grønland om gennemførelse af foranstaltninger med henblik herpå. De væsentligste spørgsmål, der i denne forbindelse skal tages stilling til, vil være produktionsledelsens flytning til Grønland, den fremtidige tilrettelæggelse af salgsvirksomheden samt fastlæggelse af en tilskudsordning til hjemmestyret til varetagelse af produktions- og salgsvirksomheden. Det er i den af Hjemmestyrekommissionen udarbejdede tidsplan foreslået, at overførelsen af det fulde ansvar for produktions- og salgsvirksomheden er tilendebragt inden for 1. januar 1984, jfr. bemærkningerne til § 5 i forslaget til lov om Grønlands hjemmestyre.

Det forudsættes, at der i forbindelse med tilrettelæggelsen af produktions- og salgsvirksomhedens overgang i samarbejde mellem rigsmyndighederne og hjemmestyret udarbejdes en samlet plan for overførelse af den resterende del af Den kgl. grønlandske Handels virksomhedsområder til hjemmestyret ...«

Udvalget afgav ikke betænkning over lovforslaget, men derimod en beretning af 28. september 1978.
Partiernes ordførere
Søren B. Jørgensen (S), Helge Dohrmann (FP), Jørgen Brøndlund Nielsen (V), Erik Ninn-Hansen (KF), Erhard Jakobsen (CD), Lars Emil Johansen (SF), Villy Fuglsang (DKP), Alfred Hansen (DR), Svend Haugaard (RV), Arne Bjerregaard (KrF) og Steen Folke (VS)