Efter 1. behandling henvist til boligudvalget.
Ved loven gennemføres en finansierings- og støtteordning for udbedring af særligt omfattende og alvorlige bygningsskader i almennyttige boligafdelinger.
Ordningen omfatter bygningsskader, som ikke dækkes ved erstatninger eller gennem forsikringer. Udbedringsudgiften skal efter fradrag af erstatnings- eller forsikringsbeløb udgøre mindst 10 pct. af bygningsværdien inden skadens indtræden.
Finansieringsordningen, som kun kan anvendes med boligministerens tilladelse, medfører, at ekstraordinært udgiftskrævende udbedringsarbejder kan finansieres som nyt almennyttigt byggeri. Herved finansieres 23 pct. af udgifterne ved rente- og afdragsfrie lån - afdragsfriheden gælder i indtil 50 år - fra Boligselskabernes Landsbyggefond, kommunen og staten, medens der til de realkreditlån, der optages, ydes rentesikring, således at renten de første år nedsætttes til 6 pct. Der er dog en ændring i forhold til nybyggerireglerne derved, at lånegrænsen for realkreditlån forhøjes fra 74 til 77 pct. Dette indebærer, at beboerne ikke skal betale beboerindskud på 3 pct. af udbedringsudgifterne.
Der åbnes endvidere mulighed for øget statsgaranti for realkreditlånene, således at der kan blive tale om fuld statsgaranti for disse lån.
Ifølge loven skal støtten til nyt byggeri mindskes i det omfang, der ydes støtte til udbedring af bygningsskader.
Der er i bemærkningerne til lovforslaget skitseret en afgrænsning af de byggearbejder, som tænkes omfattet af loven.
Det fremgår såvel af de ledsagende bemærkninger som af ministerens fremsættelse, at udbedringen af bygningsskaderne i en bebyggelse i Albertslund kommune i væsentlig grad har dannet baggrund for lovforslaget. (»Tagsagen«).
Der blev under 2. behandlingen af lovforslaget stillet følgende forslag om motiveret dagsorden af Thorndahl (FP):
»Folketinget udtaler, at boligministerens bemyndigelse i medfør af § 50 A i lov om boligbyggeri, som kan medføre milliardudgifter, kun kan benyttes med tilslutning fra folketingets boligudvalg, hvorefter folketinget fortsætter behandlingen af lovforslaget.«
Dagsordensforslaget blev forkastet, idet 24 (FP) stemte for, medens 141 stemte imod; 4 (VS) stemte hverken for eller imod.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 84 stemmer mod 52 (FP, KF, DKP og SF); 22 stemte hverken for eller imod.