Luk

Luk
Luk

Luk

L 52 Lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet.

Af: Minister for offentlige arbejder Kjeld Olesen (S)
Samling: 1977-78
Status: Stadfæstet
Lov nr. 114 af 29-03-1978
Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Ifølge lovens § 1 er dens formål at fremme en samordning af den lokale og regionale kollektive personbefordring ad vej og bane uden for hovedstadsområdet i sammenhæng med den fysiske planlægning i øvrigt inden for de enkelte områder og under hensyntagen til den øvrige kollektive personbefordring (fjerntrafikken).

Efter loven skal der for hver enkelt amtskommune udarbejdes en samlet plan for den lokale og regionale kollektive persontrafik inden for amtskommunens område.

På planen skal først og fremmest optages den trafik, der udføres med busser (rutebiler). For rutebiltrafikkens vedkommende skal ikke alene medtages de ruter, der forløber inden for den pågældende amtskommune, men også de ruter, der løber ind i en tilstødende amtskommune eller hovedstadsområdet.

Endvidere skal den togtrafik, der udføres af privatbaner, optages på planen. DSBs togtrafik, der alene udføres mellem steder, beliggende inden for en amtskommune, optages også på planen, medens DSBs togtrafik i øvrigt indgår som forudsætninger for planlægningen.

Om samarbejdet mellem DSB og amtsrådene fremgår følgende af udvalgets betænkning:

»Udvalget har drøftet spørgsmålet, om det i lovforslaget bør pålægges DSB at høre berørte amtsråd, inden der foretages ændringer i den af planen ikke omfattede togtrafik.

Ministeren for offentlige arbejder har hertil oplyst, at der på baggrund af et allerede etableret samarbejde mellem amtsrådene og DSB efter hans opfattelse ikke er behov for en generel regel om høringsforskrift for så vidt angår den togtrafik, der ikke skal optages på planerne, men at DSB i det omfang, der i konkrete tilfælde måtte være behov for at høre et amtsråd om køreplansændringer, vil gøre dette.«

Endvidere blev der ved lovforslagets 2. behandling vedtaget et ændringsforslag, hvorefter der på planen også skal optages trafik, der udføres af DSB med tog, der alene forløber inden for 2 amtskommuner, når der foreligger konkret aftale herom mellem DSB og de pågældende amtsråd.

Et forslag fra Glensgård (FP) om afbrydelse af 2. behandlingen af lovforslaget blev forkastet, idet 23 (FP) stemte for, 106 stemte imod, medens 8 (DR og VS) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.

I udvalgets tillægsbetænkning fremsatte ministeren for offentlige arbejder efter aftale med udvalget et ændringsforslag, der sikrer, at der står et vist mindsteantal af kommunalbestyrelser i amtskommunen bag beslutningen om oprettelse af en fælleskommunal trafikvirksomhed.

Ændringsforslaget blev vedtaget.

Ved 3. behandlingen blev der endvidere af Alfred Hansen (DR) fremsat følgende forslag om motiveret dagsorden:

»Idet folketinget tager afstand fra, at amtskommuner gennem overtagelse af bestående busselskaber eller oprettelse af nye forhindrer privates virke inden for vognmandserhvervet,
går tinget over til næste punkt på dagsordenen.«

Forslaget til motiveret dagsorden blev forkastet, idet 42 (FP, KF og DR) stemte for, 115 stemte imod, medens ingen stemte hverken for eller imod.

Lovforslaget blev ved første behandling behandlet sammen med forslag til lov om buskørsel og forslag til lov om hyrekørsel (se de nærmest følgende sager). Ved 2. og 3. behandling blev det kun behandlet sammen med forslag til lov om buskørsel.

Lovforslaget blev vedtaget med 125 stemmer imod 43 (FP, KF og DR), medens ingen stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Jens Peter Lerke (S), Ernst B. Schmidt (FP), Gustav Holmberg (V), Ib Langsted (CD), Oluf von Lowzow (KF), Ole Henriksen (SF), Alfred Hansen (DR), Villy Fuglsang (DKP), Niels Helveg Petersen (RV), Inge Krogh (KrF) og Kurt Hansen (VS)