L 141 Lov om ændring af færdselsloven.

(Standsnings- og parkeringsafgifter samt tilbageholdelse af køretøjer).

Af: Justitsminister Ole Espersen (S)
Samling: 1981-82 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 165 af 28-04-1982
Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.

Loven indebærer en udvidelse af adgangen til i standsnings- og parkeringssager at pålægge afgift i stedet for en bøde samt en udvidelse af politiets adgang til at tilbageholde udenlandske køretøjer, således at tilbageholdelse også kan ske i forbindelse med forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter.

Om baggrunden m.v. for det fremsatte lovforslag hedder det i den skriftlige fremsættelse:

»Afgiftsbelagte bestemmelser kan i modsætning til bødesanktionerede bestemmelser håndhæves af parkeringskontrollører. En udvidelse af adgangen til at pålægge afgifter i stedet for bøder indebærer, at politiuddannet personale kan frigøres for det arbejde, der er forbundet med behandlingen af bødesager om overtrædelse af standsnings- eller parkeringsforbud. Samtidig vil lovændringen give grundlag for en styrkelse af kontrollen med overholdelsen af standsnings- og parkeringsbestemmelserne. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at medens der hidtil kun har været adgang til at oprette parkeringskorps i Storkøbenhavn, Århus, Ålborg og Odense, er der nu ved justitsministeriets bekendtgørelse nr. 319 af 16. juni 1981 åbnet adgang til at få parkeringskontrollører i alle politikredse. Finansudvalget har bevilget de fornødne midler til oprettelse af 35 nye stillinger som parkeringskontrollører, og disse stillinger er fordelt på politikredse i hele landet.

Lovforslaget indebærer endvidere, at politiet kan tilbageholde udenlandske køretøjer, indtil forskyldte standsnings- og parkeringsafgifter er betalt. Efter den gældende regel i færdselslovens § 120 har politiet adgang til at tilbageholde udenlandske køretøjer - dog ikke køretøjer hjemmehørende i de andre nordiske lande - indtil forskyldte bøder, sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for lovpligtig ansvarsforsikring er betalt eller der er stillet sikkerhed herfor. Ved de fleste overtrædelser af standsnings- eller parkeringsbestemmelser pålægges der afgift og ikke bøde. I praksis er det ikke muligt at inddrive afgifter, der er pålagt en udlænding, i den pågældendes hjemland, og forslaget om udvidet adgang til at tilbageholde udenlandske køretøjer vil således give mulighed for en effektiv håndhævelse af parkerings- og standsningsbestemmelserne over for udlændinge.«

Lovforslaget kom til 1. og 2. behandling sammen med det af miljøministeren fremsatte forslag til lov om ændring af lov om sandflugtens bekæmpelse (se A.I. nr. 86), ligesom retsudvalget afgav samlet betænkning over disse 2 lovforslag. Der blev hverken ved 2. eller 3. behandling stillet ændringsforslag.

Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 148 stemmer.
Partiernes ordførere
Otto Mørch (S), Annelise Gotfredsen (KF), Povl Brøndsted (V), Inger Harms (SF), Knud Lind (FP), Frode Nør Christensen (CD), Aase Olesen (RV), Preben Wilhjelm (VS) og Inge Krogh (KrF)