Efter 1. behandling henvist til boligudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven indeholder en lang række enkeltstående ændringer.
På baggrund af debatten i pressen i efteråret 1982 om mellemmænd ved udlejning rettede Lejernes Landsorganisation henvendelse til boligministeren med forslag om, at lejelovens regler om mellemmænd blev ophævet mod, at dusørbestemmelsen blev skærpet. Loven er en konsekvens heraf.
Herudover styrkes beboerrepræsentanternes stilling, også i kommuner uden huslejeregulering. I teorien har det været diskuteret, hvilke retsvirkninger det har, at en udlejer ikke iagttager bestemmelsen i lovens § 66 om at rådføre sig med beboerrepræsentanterne, før visse foranstaltninger iværksættes. Det bestemmes derfor, at overholdelsen af reglen i § 66 gøres til en betingelse for bl.a. gennemførelse af lejeforhøjelser, herunder lejeforhøjelser for forbedringer.
Ved ændringen af lejelovens regler om varmebetaling i foråret 1982 fik en udlejer pligt til at lade de udgifter, der ikke vedrører brændselsforbruget, indgå i lejen i tilfælde, hvor der fra et fjernvarmeværk blev foretaget opdeling af henholdsvis udgifter til brændselsforbrug og driftsudgifter. I praksis har denne bestemmelse givet udlejere problemer, idet fjernvarmeværkerne forhøjer driftsudgifterne med kortere varsel end lejelovgivningens varslingsregler. Hertil kommer, at for flere kollektive varmeforsyningsanlæg, herunder de københavnske fjernvarmeværker, er en del af driftsudgifterne afhængige af brændselsforbruget. Ved acontobetalingerne oplyses det ikke over for brugeren, hvad der er brændselsudgift og hvad der er driftsudgift.
De endelige driftsudgifter ved varmeleverance kendes først efter varmeårets udløb. Da en udlejer hverken er berettiget eller forpligtet til efterfølgende at regulere posterne i det budget, der har dannet grundlag for lejebetalingen i den forløbne periode, bliver det tilfældigt, om han eller lejerne har fordel af den foretagne budgettering.
Da denne situation, som bl.a skyldes omlægningen i fjernvarmeværkernes opkrævningsmetode inden for det sidste år, er uheldig, bestemmes, at al betaling for leverancer fra kollektive varmeforsyningsanlæg sker over varmeregnskabet.
Som konsekvens af naturgassens indførelse ændres lovens §§ 36 og 61 således, at disse bestemmelser omfatter alle kollektive varmeforsyningsanlæg.
Endelig ophæves reglen om fremlejeafgift i lovens § 69 for at fremme lejeres interesse i at udleje værelser, f.eks. til unge under uddannelse.
Herudover indføres bl.a. bedre beskyttelse af viceværter ved opsigelse, og den særlige adgang for klubværelsesejere til at opsige lejere i lejeforhold, der er påbegyndt før 1980, ophævedes.
Lovforslaget blev behandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (se nærmest foranstående sag) og fik sin endelige udformning gennem vedtagelsen af en lang række ændringsforslag i betænkningen og tillægsbetænkningen, stillet af boligministeren og af forskellige flertal og mindretal.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 150 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV, VS, KrF og 2 UP) mod 8 (FP).