Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Ved loven forøges statens udgifter til teatrene med ca. 9,5 mill. kr.
Således forøges statsstøtten til eksperimenterende teatervirksomhed ved landsdelsscenerne og Det rejsende Landsteater, der tillige får særlig støtte til dækning af rejseudgifter.
Endvidere forøges støtten til børneteatrene, opsøgende teatre samt amatørteatrene.
Loven medfører endvidere, at der ydes særlig statsstøtte til dækning af rejseudgifterne ved Det rejsende Børneteater og Opsøgende Teater.
Loven åbner endvidere mulighed for, at der kan ydes særlig støtte til enkeltstående projekter til udvikling af nye teaterformer eller anden eksperimenterende virksomhed.
Størrelsen af de nævnte støtteordninger er for en dels vedkommende angivet som en procentsats af den bevilling, der i det samme finansår ydes Det kgl. Teater. Loven medfører endvidere en præcisering af, at teaterabonnementsordningen er landsdækkende.
Ved loven forøges antallet af teaterrådets medlemmer fra 3 til 5.
Loven medfører endvidere en ændring af bestemmelsen om Det rejsende Landsteater, hvorved institutionens formål præciseres i lovteksten.
Ved loven er det endelig præciseret, at Den storkøbenhavnske Landsdelsscene i lighed med de øvrige landsdelsscener har en særlig forpligtelse over for dansk dramatik, samt at Det rejsende Landsteater i sit repertoirevalg også skal tage særligt hensyn til danske komponister.
Loven trådte med enkelte undtagelser i kraft den 1. juli 1984.
Lovforslaget omfattede oprindeligt overvejende bestemmelser om at ændre eksisterende tilskudsordninger til henholdsvis landsdelsscenerne og abonnementsordningen til at være faste tilskudsordninger.
Lovforslaget blev behandlet sammen med de samtidig fremsatte forslag af S, SF og VS til lov om teatervirksomhed (se under A.II. nr. 38, 2. samling) og af RV til lov om ændring af lov om teatervirksomhed, (se under A.II. nr. 39, 2. samling), og loven fik sin endelige udformning gennem vedtagelse af en række i betænkningen af et flertal (S, KF, V, SF, RV og KrF) stillede ændringsforslag, der blev tiltrådt af ministeren for kulturelle anliggender, samt ved vedtagelse af et i tillægsbetænkningen af samme flertal stillede ændringsforslag.
I udvalgets betænkning udtalte et flertal (S, KF, V, SF, RV og KrF) følgende:
Herefter indstiller et flertal (udvalget med undtagelse af fremskridtspartiets medlem) lovforslaget til vedtagelse med de af flertallet stillede ændringsforslag, idet flertallet er enig om at foreslå det af ministeren for kulturelle anliggender fremsatte lovforslag ændret, således at også elementer i de 2 andre lovforslag indgår i den foreliggende revision af teaterloven. Det er tillige en forudsætning for flertallet, at de med de stillede ændringsforslag forbundne merudgifter for staten indebærer en tilsvarende forøgelse af kulturministeriets økonomiske ramme. Flertallet forudsætter endvidere, at de i bilaget til bemærkningerne nævnte støttebeløb vedrørende den foreslåede affattelse af § 14, stk. 6, litra b, og af § 16 a, stk. 7, er retningsgivende i forbindelse med de fremtidige bevillinger.
Flertallet går ud fra, at der ved sammensætningen af teaterrådet tages hensyn til, at medlemmerne bør repræsentere en bred indsigt i teatrets forskellige genrer, herunder også børneteater og eksperimenterende teater.
Et flertal inden for flertallet (socialdemokratiets, socialistisk folkepartis og det radikale venstres medlemmer af udvalget) ønsker endvidere at bemærke, at flertallet har noteret sig, at ministeren har givet tilsagn om, at der på ny nedsættes et udvalg med henblik på en samlet revision af teaterlovgivningen.
Dette flertal lægger vægt på, at udvalget sammensættes alsidigt og med hensyntagen til behov for at inddrage sagkundskab og skabe overblik, når henses til, at lovgivningsområdet har været præget af en række delrevisioner. Flertallet lægger vægt på, at udvalget så vidt muligt tilendebringer sit arbejde i løbet af 2-3 år.
I sin mindretalsudtalelse indstillede FP lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling under henvisning til de økonomiske konsekvenser.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 151 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, VS og KrF) mod 6 (FP og FD).