Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.
Lovforslaget tilsigtede at ændre de generelle hastighedsgrænser for kørsel uden for tættere bebygget område og på motorveje fra henholdsvis 80 til 90 km i timen og 100 til 120 km i timen.
Da lovforslaget var en genfremsættelse af et dels i folketingsåret 1982-83, dels i folketingsåret 1983-84, 1. samling, fremsat lovforslag, kan i øvrigt henvises til omtalen af disse lovforslag i Folketingsårbog 1982-83, side 253, og nærværende folketingsårbog (se A. II., 1. samling, nr. 68).
Ved 1. behandling syntes lovforslaget kun at kunne opnå ubetinget støtte fra Duetoft (CD), der endog var villig til at sætte hastighedsgrænsen endnu højere op på motorveje, mens ordførerne fra S, SF og VS syntes at være imod lovforslaget. Justitsministeren og ordførerne fra KF, V og RV ville godt overveje en forhøjelse af hastighedsgrænsen på motorveje, men var mere betænkelige ved en forhøjelse uden for tættere bebygget område. I øvrigt fandt såvel justitsministeren som ordførerne fra S, KF, V og RV, at spørgsmålet om generelle hastighedsgrænser måtte ses i sammenhæng med bl.a. de køretøjsbestemte hastighedsgrænser, og justitsministeren agtede da også at fremsætte et forslag til lov om ændring af færdselsloven omfattende hastighedsgrænser, køreuddannelse og motorsport, der bl.a. var inspireret af en i marts 1984 afholdt færdselskonference, i begyndelsen af det næste folketingsår. Forslaget fremsattes allerede i indeværende samling, se A. II. nr. 8.
Retsudvalget afgav ikke betænkning over lovforslaget.