Efter 1. behandling henvist til uddannelsesudvalget.
Loven indebar, at kredsen af arbejdsgivere, der ikke er omfattet af lovens bestemmelser, blev udvidet med selskaber, der i tilknytning til folkekirken eller andre kristne trossamfund har til formål at drive missionsvirksomhed i udlandet.
Endvidere blev der indført den begrænsning, at arbejdsgivere, som antager elever, der allerede har gennemført en ungdomsuddannelse, ikke er berettigede til at oppebære tilskud efter loven.
Loven indebar desuden, at Arbejdsgivernes Elevrefusion for 1986 skulle bidrage til finansiering af visse udgifter i undervisningsministeriet, men fra 1. januar 1987 vil loven som tidligere kun vedrøre refusioner og tilskud vedrørende lære- og praktikpladser. Bidraget til Arbejdsgivernes Elevrefusion blev fastholdt uændret.
Ved loven blev størrelsen af tilskuddene til oprettelse af lære- og praktikpladser halveret. Dog kan undervisningsministeren fastsætte regler om, at de hidtidige tilskud inden for visse hovederhvervsområder opretholdes til virksomheder, der i de sidste 5 år ikke har beskæftiget elever, og til virksomheder, der ansætter langtidsledige over 25 år eller kvinder.
Lovforslaget indeholdt oprindelig forslag om, at Arbejdsgivernes Elevrefusion fremover skulle indbetale et årligt bidrag til undervisningsministeriet til dækning af udgifter til uddannelses- og forskningsinitiativer af betydning for erhvervslivet. Ved ændringsforslag fra undervisningsministeren, tiltrådt af KF, V, RV, CD og KrF, blev lovforslaget ændret, så det kun vedrørte 1986.
Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling med 82 stemmer (KF, V, RV, CD, KrF og FP) mod 72 (S, SF og VS).