Luk

Luk
Luk

Luk

L 180 Forslag til lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af: Trafikminister Helge Mortensen (S)
Samling: 1992-93
Status: Stadfæstet
Beh sammen med L 167 og B 57.

Efter 1.beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2.beh henvist til fornyet beh i Trafikudvalget (TRU).

Loven vedrører de tre midt- og vestjyske veje, ruterne 15, 18 og 26, og den bemyndiger trafikministeren til som firsporet motorvej at lade anlægge to nye hovedlandevejsstrækninger på rute 15 mellem Århus og Herning.

Det drejer sig om strækningen Herning-Bording og strækningen Låsby-Århus. I sammenhæng hermed bemyndiges trafikministeren til som hovedlandevej at etablere en forbindelse fra Låsby-Århus-motorvejens afslutning ved Den Jyske Motorvej til hovedlandevejen Silkeborg-Århus øst for Årslev.

Yderligere bemyndiges trafikministeren til at lade anlægge en delstrækning af rute 26 Hanstholm-Århus. Der er tale om en forlægning af den eksisterende hovedlandevej Viborg-Århus nordøst om Rødkærsbro. Delstrækningen forudsættes anlagt som motorvej i en trinvis udbygning med motortrafikvej som første trin.

De hovedlandevejsstrækninger, der afløses ved disse anlæg, nedklassificeres.

Endelig medfører loven, at den eksisterende bemyndigelse til forberedelse og sikring af anlæg eller udbygning af en hovedlandevej som motorvej/motortrafikvej mellem Holstebro og Vejle ophæves.

Om baggrunden for lovforslaget blev der i den skriftlige fremsættelse henvist til omtalen af baggrunden for L 167, der vedrører samme vejstrækninger, se ovenfor.

Herudover var der i den skriftlige fremsættelse bl.a. anført:

»Som det vil ses, afviger det nu foreliggende forslag på forskellige punkter fra det forslag, den tidligere regering fremsatte. [L 167].

På rute 15 er således strækningen mellem Bording og Låsby udtaget af lovforslaget. Det drejer sig om den meget følsomme passage af blandt andet Gudenådalen nord for Silkeborg. Baggrunden er et ønske om at se på, om der er andre muligheder for passage af området, der bedre kan tilgodese de særlige natur- og miljømæssige hensyn på stedet, og revurdere de nu foreliggende alternativer.

Indføringen af motorvejen i Århus er i det nye forslag opretholdt i overensstemmelse med det tidligere forslag, men det er tanken at revurdere projektet her på grundlag af kommende materiale fra Århus Kommune. Resultatet af overvejelserne vil blive forelagt Trafikudvalget under dettes behandling af lovforslaget.

Det tidligere lovforslag indeholdt en bemyndigelse til at projektere og sikre en højklasset vejstrækning mellem Holstebro/Herning og Kolding, den såkaldte linie H, og en ophævelse af den eksisterende projekteringsbemyndigelse for så vidt angår linie A/B og C til Vejle.

På grund af den meget store lokale uenighed om det trafikale behov i området og de foreliggende forslag til linieføringer er det fundet rigtigst at opgive projekteringsbemyndigelser for alle linier. Det trafikale behov i dette område må ses i sammenhæng med de trafikale behov andre steder. En vurdering af behovet for en ny rute 18 vil derfor ske i forbindelse med udarbejdelse af en overordnet landsplan for de danske hovedlandeveje.«

I udvalgets betænkning var der som bilag bl.a. optrykt et notat af 22. april 1993 fra Vejdirektoratet om »Rute 15 - motorvejsindføring til Århus«, som udvalgets flertal (S, CD, RV og KRF) tilsluttede sig i sin indstilling til lovforslaget.

Lovforslaget vedtaget med 99 stemmer (S, KF, V, CD, RV og KRF) mod 13 (SF og FP).
Partiernes ordførere
Sonja Mikkelsen (S), Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (KF), Tommy Dinesen (SF), Ernst B. Schmidt (FP), Jens Bilgrav-Nielsen (RV), Sonja Albrink (CD) og Inger Stilling Pedersen (KrF)