L 147 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Indsats for tosprogede børn, regelsanering m.v.).

Af: Undervisningsminister Ole Vig Jensen (RV)
Samling: 1995-96
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Uddannelsesudvalget (UDU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven gennemfører en række ændringer i folkeskoleloven. De væsentligste indholdsmæssige ændringer er følgende:

- Der indføres hjemmel til at tilbyde tosprogede børn, der ikke har påbegyndt skolegangen, støtte til fremme af den sproglige udvikling.

- Det præciseres, at også tosprogede elever i børnehaveklassen skal have undervisning i dansk som andetsprog.

- Det præciseres, at folkeskolens regler om elevernes samlede ugentlige timetal kan fraviges, i forbindelse med at der fastsættes nærmere regler om undervisning af tosprogede børn.

- Der indføres hjemmel til at fravige folkeskolelovens regler om placering af og henvisning til modtagelsesklasser.

Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at det tilsigtede at forbedre tosprogede børns muligheder for at lære dansk. Det fulgte således op på det integrationsprojekt, der var iværksat under regeringens Byudvalg med det formål at fremme en anderledes fordeling af danske og tosprogede elever og at forbedre danskundervisningen.

Lovforslaget vedtaget med 93 stemmer (S, V, KF, SF, FP, CD og DF) mod 4 (EL).
Partiernes ordførere
Hans Peter Baadsgaard (S), Anders Mølgaard Jensen (V), Lene Espersen (KF), Anne Baastrup (SF), Gunhild Husum (RV), Addi Andersen (CD), Jan Køpke Christensen (FP), Bruno Jerup (EL) og Poul Nødgaard (DF)