Beh sammen med L 91 og L 92.
Efter 1. beh henvist til Skatteudvalget (SAU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven samler reglerne om indkomstbeskatning ved dødsfald, som hidtil har været placeret dels i kildeskatteloven, dels spredt andre steder i skattelovgivningen, i én lov og indebærer væsentlige ændringer for de boer, der skiftes.
Der indføres bl.a. en væsentlig forhøjelse af skattefritagelsesgrænsen, en afkortning af perioden for ydelse af bofradrag til 12 måneder, en samlet 50 pct. proportional beskatning af boperioden og mellemperioden for de ikke-skattefritagne boer og en tilsvarende 50 pct. proportional beskatning af mellemperioden for de skattefritagne boer, en forhøjelse og fremtidig regulering af beløbsgrænser for restskat og overskydende skat vedrørende mellemperioden og ændrede regler for beskatning af dødsboer, der indeholder erhvervsvirksomheder samt insolvente dødsboer.
Det fremgik af bemærkningerne, at lovforslaget sammen med forslag til lov om ændring af lov om afgift af dødsboer og gaver (Ændringer som følge af dødsboskifteloven og dødsboskatteloven m.v.) (L 91) og forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove og konkursloven (Ændringer som følge af dødsboskifteloven og dødsboskatteloven m.v.) (L 92) udgjorde den skattemæssige opfølgning på dødsboskiftereformen, som blev vedtaget af Folketinget i foråret 1996, jf. lov nr. 383 af 22. maj 1996 om skifte af dødsboer.
Hovedformålene med de tre forslag var således at tilpasse skatte- og afgiftslovgivningen til de nye dødsboskifteregler og i tilknytning hertil gennemføre en revision af reglerne om indkomstbeskatning af dødsboer.
Det fremgik yderligere af bemærkningerne, at revisionen af dødsbobeskatningen gik videre end de for en gennemførelse af skiftereformen tvingende nødvendige lovændringer i form af en gennemgribende forenkling af skattereglerne, navnlig for de boer, der blev skiftet. Forenklingen lå i naturlig forlængelse af de ved lov om skifte af dødsboer gennemførte forenklinger af dødsbobehandlingen og af de ved boafgiftsloven i 1995 gennemførte afgiftslempelser og forenklinger, og den var foretaget ud fra den grundlæggende forudsætning, at dødsboskatteomlægningen som helhed skulle være provenuneutral.
M.h.t. afkortningen af perioden for ydelse af bofradrag til 12 måneder tilkendegav skatteministeren, at han ville tage 12-måneders-reglen op til fornyet vurdering i år 2000, idet Skatteministeriet og Justitsministeriet til den tid måtte forventes at have indhøstet erfaringer for, hvor stor en del af boerne der var så komplicerede, at de ikke kunne afsluttes inden for 12 måneder fra dødsfaldet.
Lovforslaget fik sin endelige udformning gennem vedtagelsen af ændringsforslag fra skatteministeren.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 123 stemmer.