Luk

Luk
Luk

Luk

L 101 Forslag til lov om ændring af markedsføringsloven, retsplejeloven, lov om finansiel virksomhed og lov om betalingstjenester og elektroniske penge.

(Styrkelse af Forbrugerombudsmandens processuelle beføjelser og håndhævelsesbeføjelser i forhold til finansielle virksomheder m.v. samt styrkelse af beskyttelsen af børn og unge i forbindelse med markedsføring af alkohol).

Af: Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF)
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet
Loven gennemfører dele af regeringens forbrugerpolitiske eftersyn ved at styrke Forbrugerombudsmandens processuelle beføjelser og håndhævelsesbeføjelser samt ved at styrke beskyttelsen af børn og unge.

Forbrugerombudsmandens beføjelser styrkes i forhold til finansielle virksomheder. Loven ændrer dog ikke ved, at det fortsat er Finanstilsynet, der har hovedansvaret for tilsynet med, at finansielle virksomheder overholder den finansielle lovgivning. Forbrugerombudsmanden får mulighed for at anlægge individuelle erstatningssager og for at udstede administrative bødeforelæg samt udvidet adgang til at møde i retten ved egne medarbejdere. Endelig styrkes beskyttelsen af børn og unge ved at præcisere, at markedsføring rettet mod børn og unge ikke må indeholde billeder eller omtale af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
Vedtaget 100 stemmer for forslaget (V, S, DF, RV, SF, EL, KF) 5 stemmer imod forslaget (LA) 0 stemmer hverken for eller imod forslaget
Partiernes ordførere
Kim Andersen (V), Benny Engelbrecht (S), Hans Kristian Skibby (DF), Andreas Steenberg (RV), Pernille Vigsø Bagge (SF), Mette Bock (LA) og Brian Mikkelsen (KF)