Luk

Luk
Luk

Luk

B 232 Forslag til folketingsbeslutning om en frivillig mærkningsordning for reklamer, hvor der ikke er anvendt digital retouchering, eller hvor der ikke er foretaget kropsændringer på de afbildede personer.

Samling: 2020-21
Status: Beretning afgivet
Formålet er, at stille børne og unge bedre i forhold til den påvirkning de oplever gennem reklamer og influenter på sociale medier ved at give producenterne af billedmateriale mulighed for at synliggøre om der er tale om et retoucheret foto. Regeringen skal derfor etablere det nødvendige grundlag for at gennemføre og etablere en frivillig mærkningsordning for reklamer og billeder, som ikke anvender digital retouchering, eller hvor der ikke er foretaget kropsændringer på de afbildede personer.
Et flertal i Erhvervsudvalget bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Uffe Elbæk (UFG) afgav den 30. september 2021 beretning over beslutningsforslaget. I beretningen bakker flertallet bl.a. op om, at der sættes yderligere fokus på markedsføring rettet mod børn på sociale medier. Flertallet byder de frivillige etiske retningslinjer om f.eks. retouchering af billeder, som ændrer proportionerne på ens krop. Flertallet ser frem til resultatet af to tværministerielle arbejdsgrupper hhv. om børn og unges digitale liv og dannelse og om regulering af sociale medier.
Partiernes ordførere
Malte Larsen (S), Anne Honoré Østergaard (V), Hans Kristian Skibby (DF), Kathrine Olldag (RV), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Victoria Velasquez (EL), Mona Juul (KF), Lars Boje Mathiesen (NB) og Ole Birk Olesen (LA)