Luk

Luk
Luk

Luk

L 90 Lov om administration af Det europæiske økonomiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for frugt og gartneriprodukter m. v.

Af: Landbrugsminister Ib Frederiksen ()
Samling: 1972-73
Status: Stadfæstet
Lov nr. 596 af 22-12-1972
Efter 1. behandling henvist til landbrugs- og fiskeriudvalget.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling. Loven er inddelt i 5 kapitler, hvoraf kapitel 1 (§§ 1-8) omhandler administrationen af markedsordninger m.m.

Ifølge § 1 bemyndiges landbrugsministeren til at fastsætte de bestemmelser og iværksætte de øvrige foranstaltninger, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Det europæiske økonomiske Fællesskabs forordninger om

1) markedsordninger for frugt- og gartneriprodukter,

2) ordninger for varer, ved hvis fremstilling der er anvendt frugt- og gartneriprodukter, og

3) oplysninger om indkomstforhold og driftsøkonomiske forhold i landbruget, for så vidt angår produktionen og afsætningen af frugt og gartneriprodukter.

Ministeren kan dog fastsætte bestemmelser om fravigelse af regler i forordningerne i det omfang, disse indeholder adgang hertil, og endvidere bestemmes det, at for områder, der henhører under handelsministeriet, udøves beføjelserne i henhold til loven af handelsministeren.

§ 2 indeholder de nærmere bestemmelser om nedsættelse og sammensætning af et udvalg med den opgave at rådgive med hensyn til stillingtagen til Det europæiske økonomiske Fællesskabs politik vedrørende de i § 1 nævnte produkter samt med hensyn til tilrettelæggelse af administrationen af de af § 1 omfattede forordninger. Landbrugsministeren kan dog også hen
lægge visse afgørelser eller dispositioner i henhold til disse forordninger til udvalget eller bestemte producentsammenslutninger.

Ifølge § 3 kan ministeren efter forhandling med det i § 2 omhandlede udvalg fastsætte regler for eksport af frugt og gartneriprodukter, herunder at eksport kun må foretages af dertil anerkendte eksportører. Enhver, der underkaster sig de fastsatte betingelser, kan blive anerkendt som eksportør, dog kan der for anerkendelsen fastsættes et årligt gebyr.

Ministeren kan ifølge § 4 efter indstilling fra § 2 udvalget fastsætte bestemmelser om opkrævning af afgifter ved salg her i landet af frisk frugt og friske gartneriprodukter bestemt til detailsalg. Afgifterne indgår i en fond, der bestyres af udvalget. Midlerne kan med ministerens godkendelse anvendes til sådanne erhvervsøkonomiske foranstaltninger vedrørende produktion og afsætning af de nævnte produkter, som ikke er i strid med Fællesskabets regler.

Ifølge § 5 kan det pålægges importører, eksportører, producenter, handlende og brancheorganisationer at give de oplysninger, der er nødvendige for at opfylde Fællesskabets regler om medlemslandenes indberetningspligt.

§§ 6 og 7 indeholder bestemmelser om kontrol dels med overholdelsen af kvalitets- og handelsnormer, dels med produkter, for hvilke der udbetales ydelser, eller af hvilke der opkræves afgifter.

Lovens kapitel 2 (§§ 9-15) indeholder bestemmelser om oplag og fremstilling af produkter under toldkontrol.

Kapitel 3 (§§ 16-19) omhandler midlertidige tilskuds- og låneordninger. Ministeren kan i henhold hertil efter indstilling fra det i § 2 nævnte udvalg og efter nærmere regler yde

1) tilskud til oprettelse eller omorganisering af producentsammenslutninger, der har til formål at gennemføre markedsstabiliserende foranstaltninger,

2) tilskud til rydning af frugtplantager,

3) tilskud til iværksættelse af foranstaltninger til fremme af afsætningen af frugt og gartneriprodukter og

4) lån til oprettelse, udvidelse eller rationalisering af fællesanlæg for oplagring, forarbejdning, emballering og markedsføring m.v. af frugt og gartneriprodukter.

Kapitel 4 (§§ 20 og 21) indeholder straffebestemmelser, og endelig fremgår det af ikrafttrædelsesbestemmelserne i kapitel 5 (§§ 22-24), at loven træder i kraft den 1. januar 1973, at den ikke gælder for Færøerne, og at forslag om revision skal fremsættes senest i folketingsåret 1974-75.

Om baggrunden for lovens gennemførelse blev der i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag oplyst følgende:

"Ved Danmarks tiltrædelse af De europæiske Fællesskaber skal der træffes foranstaltninger til inden for frugt- og gartnerierhvervenes område at anvende de forordninger, som allerede er vedtaget af Rådet og Kommissionen i henhold til traktaten om oprettelse af Det europæiske økonomiske Fællesskab.

Til iværksættelse af de foranstaltninger, der skal træffes for anvendelse af allerede gældende forordninger og for anvendelse af fremtidige forordninger her i landet, kræves hjemmel i den nationale lovgivning.

Der vil opstå en række nye administrative opgaver i forbindelse med administrationen af forordningerne inden for frugt- og gartnerierhvervenes område som gennemførelse af kvalitetskontrol, udbetaling af eksportrestitutioner, udstedelse af licenser om forudgående fastsættelse af afgifter og eksportrestitutioner, tilskuds- og låneordninger, refusion af udgifter i forbindelse med interventioner m. v. Det forudsættes derimod, at den danske stat ikke selv gennemfører interventionskøb.

Til at rådgive landbrugsministeriet med hensyn til stillingtagen til EFs politik vedrørende frugt og gartneriprodukter og ved tilrettelæggelsen af administrationen foreslås nedsat et udvalg bl. a. med medlemmer fra erhvervenes organisationer.

Med hensyn til omfanget af og udgifterne ved administrationen af forordningerne m. m. bemærkes, at det ikke forventes, at den særskilt vil blive af større omfang, idet en række forvaltningsopgaver vil kunne gennemføres sammen med parallelle opgaver under markedsordningerne for landbrugsprodukter. Det må dog forudses, at der må ske en udvidelse af det personale, der skal kontrollere overholdelsen af EFs kvalitetsnormer.

Uanset, at frugt og gartneriprodukter efter Det europæiske økonomiske Fællesskabs regler betragtes som landbrugsprodukter, bilag II til EØF-traktaten, har man fundet det mest hensigtsmæssigt at foreslå en særskilt lov for disse produkter, d. v. s. produkter, der falder ind under EFs markedsordninger for

frugt og grønsager,

forarbejdede produkter af frugter og grønsager

samt

levende planter og blomsterprodukter.

Hvor udtrykket "frugt og gartneriprodukter" anvendes, omfatter det således alle de ovennævnte produkter.

Lovforslaget tager alene sigte på administrationen af de i § 1, stk. 1, omhandlede forordninger og giver ikke landbrugsministeren hjemmel til gennemførelse af direktiver. Hertil må særskilt lovhjemmel søges.

De danske frugt- og gartnerierhverv vil efter Danmarks indtræden i EF på flere vigtige områder komme til at møde en betydelig konkurrence fra især Holland, Frankrig og Italien. Afsætningsmulighederne for frugt (æbler), finere grønsager og afskårne blomster ventes forringet, hvorimod afsætningen af champignons, potteplanter og snitgrønt skulle kunne øges. Der må imidlertid forudses et behov for statslig støtte til erhvervenes omstillingsproces og styrkelse af deres konkurrenceevne inden for de rammer, som EFs regler fastsætter.

I det nærværende lovforslag er foreslået en bestemmelse om midlertidig støtte til producentsammenslutninger, da disse udgør et nødvendigt led i støtteopkøbssystemet, der træder i funktion ved unormalt lave priser på produkterne. Endvidere foreslås tilskuds- og låneordninger vedrørende rydning af frugtplantager, afsætningsfremmende foranstaltninger og investeringer i visse fællesanlæg. Disse bestemmelser svarer delvis til nugældende bestemmelser i lov nr. 265 af 10. juni 1970 om afsætning af frisk dansk frugt og danske gartneriprodukter, der foreslås ophævet.

Lovforslaget, der under udvalgsbehandlingen gennemgik en række mindre ændringer, blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 151 stemmer, idet dog 22 medlemmer (SF samt Dagmar Andreasen, Bernhard Baunsgaard, Meta Ditzel, Overgaard Nielsen og Skovmand (RV)) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.
Partiernes ordførere
Erik Andersen (Sønderjyllands amt) (S), Svend Karlskov Jensen (V), H. C. Toft (KF), Erik Hansen (RV) og Aage Frandsen (SF)