Luk

Luk
Luk

Luk

L 30 Lov om ændring i lov om selvangivelsen af indkomst og formue, om foranstaltninger til kontrol med selvangivelsen og om straffen for skattesvig m. v.

Af: Finansminister Henry Grünbaum (S)
Samling: 1966-67 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 205 af 03-06-1967
Ved fremsættelsen svarede lovforslaget til det lovforslag, finansministeren fremsatte i folketinget den 13. oktober 1966, og som ikke færdigbehandledes før folketingsvalget.

Idet henvises til den udførlige omtale nedenfor af det tidligere fremsatte lovforslag (se side 429), skal her blot nævnes, at hensigten med lovforslaget var at opnå en bedre kontrol med de erhvervsdrivendes indkomster.

Under behandlingen i folketinget undergik lovforslaget visse mindre forandringer, der dels omfattede ændringer af de foreslåede bestemmelser om adgang til stikprøvevise eftersyn på stedet, dels en ændring af ikrafttrædelsestidspunktet fra 1. januar 1967 til 15. juni 1967. Ændringerne er nærmere omtalt nedenfor.

Under hensyn til, at det drejede sig om en genfremsættelse, kunne finansministeren stort set henholde sig til sine tidligere udtalelser. Han fandt dog anledning til følgende yderligere bemærkninger:

„I forbindelse med forslaget om ændringer i kontrolloven vil jeg gerne omtale spørgsmålet om en effektivisering af skatteligningen ved et udvidet samarbejde mellem toldvæsenet og skattemyndighederne. Hidtil har toldvæsenet givet oplysninger til skattemyndighederne om de sager, hvori der er konstateret overtrædelse af afgiftslovgivningen; hvor overtrædelse ikke er konstateret, har man derimod ikke ment at kunne videregive oplysninger af skattemæssig interesse. Dette spørgsmål har været drøftet i folketingsudvalget vedrørende merværdiafgiften, og efter en grundig undersøgelse er finansministeriet med kammeradvokaturens bistand nået til det resultat, at der hverken i afgiftslovgivningen eller i anden lovgivning er hindringer for et videregående samarbejde mellem toldvæsenet og skattemyndighederne. Jeg har derfor nu taget skridt til at udvide samarbejdet mellem told- og skattemyndighederne til at omfatte alle sager, hvor toldvæsenet finder frem til oplysninger, som tyder på, at skatteunddragelse har fundet sted."

Også ordførerne ved 1. behandlingen kunne henvise til tidligere afgivne udtalelser, og lovforslaget fik således på ny en blandet modtagelse, idet der af flere af ordførerne rettedes kritik mod adskillige af lovforslagets detailbestemmelser.

Det udvalg, hvortil sagen henvistes, beskæftigede sig som ventet navnlig med spørgsmålet om lovforslagets bestemmelser om adgang til på stedet at gennemgå en erhvervsdrivendes regnskab.

Udvalgsarbejdet førte til, at finansministeren med udvalgets tilslutning stillede ændringsforslag, hvis formål var at tydeliggøre bestemmelserne om de stikprøvevise eftersyn. Med disse ændringsforslag indstillede hele udvalget lovforslaget til vedtagelse.

Fra udvalgets betænkning anføres følgende:

„Udvalget har drøftet de i lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, foreslåede ændringer, der bl. a. medfører, at der vil kunne foretages stikprøvevise eftersyn på stedet. Finansministeren har i forbindelse hermed oplyst, at bestemmelsen om gennemgang af regnskab på stedet kun vil blive benyttet efter overvejelse af det rimelige heri i de enkelte tilfælde, og at besøg på stedet normalt vil ske efter aftale med skatteyderne. Det er dog nødvendigt, at uanmeldt besøg kan finde sted i særlige tilfælde.

I overensstemmelse hermed har finansministeren med udvalgets tiltræden stillet nedenstående ændringsforslag nr. 1 og 2.

Som bilag til nærværende betænkning er optrykt en redegørelse fra finansministeren vedrørende de retningslinjer, man i finansministeriet har forestillet sig skal være gældende for politiets medvirken til gennemførelse af bestemmelserne i ændringsforslaget til kontrollovens § 6 om adgang til på stedet at gennemgå en erhvervsdrivendes regnskaber.

Udvalget fremhæver, at ministeren under samrådet har givet tilsagn om, at de i skrivelsen omhandlede retningslinjer vil blive fulgt ved administrationen af loven. Yderligere fremhæves, at ministeren, for så vidt angår det i lovforslaget foreslåede nye 2. punktum til § 6, stk. 4, tillige har givet tilsagn om, at der med hensyn til undersøgelser, der kræver politimæssig bistand, vil blive indhentet en retskendelse.

Finansministeren har herudover stillet nedenstående ændringsforslag nr. 3, hvorefter lovens ikrafttrædelsestidspunkt ændres til 15. juni 1967."

Som det vil fremgå af betænkningen, var de retningslinjer for administrationen af loven, som finansministeren havde erklæret at ville følge, af væsentlig betydning for den enstemmige tilslutning til lovforslaget, som udvalget nåede til. De nævnte retningslinjer var:

,,a) Beslutningen om, at der skal foretages et uanmeldt eftersyn, kan alene trænes af følgende skattemyndigheder:

Statens ligningsdirektorat.

Amtsligningsinspektøren eller skatterådet (København og Frederiksberg dog skattedirektoraterne).

De samme organer træffer bestemmelse om, hvorvidt politiet i en given situation skal tilkaldes for at yde bistand.

b) Uanmeldte besøg vil blive undtagelser. Der skal noget særligt til, for at man ikke på forhånd træffer aftale med den erhvervsdrivende om tidspunktet for en gennemgang af regnskabsmateriale m. v. på stedet.

c) Der skal foreligge en helt ekstraordinær situation, for at politiet skal være med fra begyndelsen. Det må forudsætte, at man på forhånd har viden om, at adgangen vil blive nægtet.

d) Ansvaret for politiets tilkaldelse påhviler skattevæsenet, der stiller politiet den opgave, der skal løses. Politiet afgør, om opgaven er gennemførlig, og på hvilken måde den skal løses.

e) Politiets medvirken vil kun blive krævet, når betingelserne herfor klart er til stede.

Såfremt den pågældende skatteyder afviser krav om udlevering til gennemsyn af materiale, der ikke kan betegnes som regnskabsmateriale, må denne del af kontrollen opgives på det foreliggende, og skattevæsenet må være henvist til at overveje, om sagen skal tages op som en overtrædelse af kontrollovens afsnit III (§§ 13 og 16).

f) Eftersyn skal foretages til mindst mulig gene for skatteyderen og inden for normal forretningstid.

g) Kontrollen vil blive foretaget af embedsmænd, der vil være forsynet med fornøden legitimation."

Efter at de stillede ændringsforslag ved 2. behandling var blevet vedtaget uden afstemning, vedtoges det således ændrede lovforslag ved 3. behandling enstemmigt med 170 stemmer.
Partiernes ordførere
Peter Nielsen (S), Egon Jensen (S), Finn Poulsen (V), Poul Schlüter (KF), Sigurd Ømann (SF), Arthur Jakobsen (RV) og Niels Westerby (LC)