Luk

Luk
Luk

Luk

L 174 Lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af: Minister for offentlige arbejder Ove Guldberg (V)
Samling: 1968-69
Status: Stadfæstet
Lov nr. 312 af 18-06-1969
Loven omfatter først en bemyndigelse til anlæg af en hovedlandevej, udbygget som motorvej, fra Farum til Hemmingstrup, i fortsættelse af den under udførelse værende motorvejsstrækning fra Borups Plads til Farum (Hareskovmotorvejen).

Dernæst omfatter loven en bemyndigelse til anlæg af en hovedlandevej, udbygget som motorvej, vest om Kolding fra Bramdrupdam til Harte, og i forbindelse hermed en forlægning af den eksisterende hovedlandevej A 1 på strækningen mellem hovedlandevej A 10 og Asbøl Gårde.

Endvidere omfatter loven en bemyndigelse til anlæg af en hovedlandevejsstrækning fra Vibehus ved Hundested til billetkontrolstedet ved de nye færgelejer i Hundested samt bemyndigelse til projektering til forberedelse og sikring af denne vejs fortsættelse til Frederiksværk.

Loven omfatter desuden en bemyndigelse til anlæg af en forlægning af hovedlandvej A 13 på strækningen fra Sønderup til Støvring og i forbindelse hermed en særskilt ekspropriations- bemyndigelse til forberedelse af en senere udbygning af den nordlige del af denne vejstrækning til motorvej.

Endelig omfatter loven en bemyndigelse til efter gennemførelsen af de omhandlede hovedlandevej sanlæg at nedklassificere de strækninger af det eksisterende hovedlandevej snet, som afløses af de nye vejanlæg.

I fremsættelsestalen blev der givet en kort oversigt over, hvor langt man var kommet med hensyn til motorvejsnettet. Ved prioriteringen blev der taget hensyn til trafikudviklingen og de eksisterende vanskeligheder i de forskellige områder samt til det trafikøkonomisk ønskelige i relativt hurtigt at tilvejebringe større sammenhængende motorvejsstrækninger. Endelig kom hensynet til de mulige økonomiske rammer.

De samlede udgifter til de i loven omhandlede anlæg andrager 249,3 mill. kr. og svarer til en samlet længde på ca. 57 km motorvej og hovedlandevej. Herudover påregnedes udgifterne til projektering og sikring af strækningen fra Vibehus til Frederiksværk at andrage omkring 1 mill. kr.

Ved 1. behandling fik lovforslaget en velvillig modtagelse. Kjær Rasmussen (VS) mente dog, at man ved anlægget af Farum- Hemmingstrupmotorvejen fremmede en byudvikling i Nordsjælland, medens de fremsatte egnsplantanker gik ud på en udvilding mod sydvest og vest. I denne forbindelse efterlystes en landsplanlægning, sådan at vejplanlægningen kunne tilpasses denne.

Det nedsatte udvalg indstillede lovforslaget til vedtagelse med en af ministeren foreslået ændring, hvorefter hovedlandevejen Vibehus-Hundested havn føres helt frem til billetkontrolstedet ved de nye færgelejer og ikke blot, som i det fremsatte lovforslag, til Fjordvejs forlængelse, d. v. s. ved havnearealets begyndelse. Det nævnes i betænkningen, at udvalget har drøftet spørgsmålet om at flytte Hundested station ned til havnen.

Ved 2. behandling udtalte ministeren, at han troede det var rigtigt, at man ikke havde ofret penge på at flytte stationen i Hundested. Det af ministeren stillede ændringsforslag blev vedtaget uden afstemning.

Ved 3. behandling blev lovforslaget enstemmigt vedtaget med 151 stemmer.
Partiernes ordførere
Svend Horn (S), Niels Ravn (KF), Gustav Holmberg (V), Sven Skovmand (RV), Arne Larsen (SF) og Svend Erik Kjær Rasmussen (VS)