Luk

Luk
Luk

Luk

L 119 Forslag til lov om udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg.

Af: Trafikminister Kaj Ikast (KF)
Samling: 1992-93
Status: Stadfæstet
Efter 1.beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.

Loven bemyndiger trafikministeren til at udbygge kapaciteten på jernbanestrækningen mellem Vamdrup og
Padborg ved anlæg af et 2. spor, nedlæggelse af jernbaneoverskæringer og etablering af erstatningsanlæg for
dem.

Udbygningen skal desuden muliggøre en maksimal toghastighed på begge strækningens spor på 200 km i timen.

Trafikministeren bemyndiges samtidig til ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, der er nødvendig
til gennemførelse af anlæggene.

I sin skriftlige fremsættelse til lovforslaget anførte trafikministeren som baggrund for lovforslaget bl.a.
følgende:

»Ved aftalen om finansloven for 1993 er det besluttet at fremrykke en række infrastrukturinvesteringer med henblik på at fremme beskæftigelsen. Blandt de fremrykkede projekter er 1. etape af udbygningen af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg. Der er afsat 100 mio. kr. til dette formål i 1993, og hensigten er, at udbygningen af 1. etape - strækningen mellem Vojens og Tinglev - skal gennemføres i perioden 1993-1996.

(...)

Jeg indgik i 1991 en aftale med min tyske kollega om at elektrificere banen fra Odense til Hamburg og samtidig om at vurdere behovet for udbygning af jernbanekapaciteten mellem Danmark og Tyskland.

(...)

Formålet med at elektrificere jernbanen mellem Odense og Hamburg er at få mere trafik over på jernbane. Det gælder særlig den tunge godstrafik mellem Skandinavien og kontinentet. Med den faste forbindelse over Storebælt og senere forbindelsen over Øresund kan jernbanetrafikken køre mellem hele Skandinavien og kontinentet uden brug af færge. Derved kan transporttiden nedbringes afgørende.

(...)

Lovforslaget åbner mulighed for udbygning af hele den enkeltsporede strækning mellem Vamdrup og Padborg med et 2. spor, samtidig med at det gøres muligt at køre 200 km/t på strækningen. I finanslovaftalen er der afsat penge til at påbegynde udbygning af en 1. etape mellem Vojens og Tinglev, som vil give tilstrækkelig kapacitet i hvert fald frem til åbningen af Øresundsforbindelsen.«

Lovforslaget vedtaget med 101 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV og KRF) mod 6 (FP).
Partiernes ordførere
Søren Hansen (S), Helge Sander (V), Viggo Fischer (KF), Tommy Dinesen (SF), Ernst B. Schmidt (FP), Jens Bilgrav-Nielsen (RV), Sonja Albrink (CD) og Inger Stilling Pedersen (KrF)