Luk

Luk
Luk

Luk

L 158 Forslag til lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet
Efter 1. behandling henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. behandling henvist til fornyet behandling i Trafikudvalget (TRU).

Lovforslaget skulle ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 159 om en cityring og blev fremsat på baggrund af den politiske aftale af 2. februar 2006, som er tiltrådt af alle Folketingets partier på nær Enhedslisten, om udvidelse af metroen og en deraf følgende ændret organisering.

Loven indebærer, at der oprettes et arealudviklingsselskab og et metroselskab. Arealudviklingsselskabet overtager arealudviklingsaktiviteterne i Ørestadsselskabet og alle aktiviteter fra Københavns Havn A/S, der samtidig opløses. Metroselskabet overtager aktiviteterne i Frederiksbergbaneselskabet og i Ørestadsselskabet, på nær de fømævnte arealudviklingsaktiviteter. Samtidig opløses Ørestadsselskabet og Frederiksbergbaneselskabet. Metroselskabet skal stå for projektering og anlæg af en cityring, færdiggørelse af anlægget af Østamagerbanen og drift og vedligehold af den samlede metro. Arealudviklingsselskabet skal stå for arealudvikling på de arealer, som selskabet ejer, og for havnedrift i Københavns Havn.

Lovforslaget vedtaget med 107 stemmer (V, S, DF, KF, RV, SF og Leif Mikkelsen (UFG)) mod 2 (EL).
Lovforslaget vedtaget med 107 stemmer (V, S, DF, KF, RV, SF og Leif Mikkelsen (UFG)) mod 2 (EL).
Partiernes ordførere
Kristian Pihl Lorentzen (V), Klaus Hækkerup (S), Walter Christophersen (DF), Poul Erik Christensen (RV), Henriette Kjær (KF), Poul Henrik Hedeboe (SF) og Jørgen Arbo-Bæhr (EL)