Luk

Luk
Luk

Luk

L 88 Lov om regionplanlægning i hovedstadsområdet.

Af: Boligminister Helge Nielsen (S)
Samling: 1972-73
Status: Stadfæstet
Lov nr. 376 af 13-06-1973
Efter 1. behandling henvist til samme udvalg som forslag til lov om en amtskommune for hovedstadsområdet, se A. II. nr. 16.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Den 30. april 1971 afgav det af indenrigsministeren den 5. maj 1970 nedsatte hovedstadsreformudvalg sin betænkning om en hovedstadsordning. Udvalgets flertal anbefalede indførelsen af en treleddet ordning (kommunalbestyrelser, amtsråd, hovedstadsråd), medens et mindretal anbefalede en toleddet ordning (kommunalbestyrelser, storamtsråd).

I betænkningen er indeholdt en skitse til lovbestemmelser om regionplanlægning for hovedstadsområdet og deraf følgende ændringer i lovgivningen om primærkommunal byplanlægning m. v. Skitsen bygger på udvalgsflertallets forslag om en treleddet hovedstadsordning, og nærværende lov er i det væsentlige i overensstemmelse med denne skitse.

Loven, der er et led i den samlede hovedstadsreform, har følgende hovedindhold:

Det påhviler hovedstadsrådet (se lov om et hovedstadsråd, A. I. nr. 86) gennem en regionplanlægning at bidrage til en udvikling af hovedstadsområdet, der er gunstig for befolkningens trivsel og samfundsøkonomisk tilfredsstillende.

Regionplanen skal indeholde retningslinjer for:

1) fordelingen af den fremtidige byvækst på de enkelte dele af området, herunder for afgrænsningen af byzonerne,

2) fordelingen i hovedtræk af bebyggelsesarterne i byzonerne,

3) omfanget og beliggenheden af overordnede centre, større trafikanlæg og andre tekniske anlæg samt større offentlige institutioner,

4) beliggenheden af virksomhed m. v., hvortil der af hensyn til forebyggelse af forurening må stilles særlige beliggenhedskrav,

5) anvendelsen af arealer til udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden,

6) størrelsen og beliggenheden af sommerhusområder og andre arealer til fritidsformål.

Regionplanen skal indeholde hovedretningslinjer for:

1) byfornyelsen i de eksisterende bysamfund,

2) trafikbetjeningen i hovedstadsområdet,

3) vandforsyningen og spildevandsafledningen i området,

4) områdets forsyning med sygehuse m. v.,

5) områdets forsyning med anlæg m. v. til rekreative formål.

Regionplanlægningen skal udføres under overholdelse af landsplanbestemmelser i medfør af lov om lands- og regionplanlægning og i øvrigt under anlæggelse af en helhedsvurdering af den ønskelige udvikling i hovedstadsområdet.

Regionplanen udarbejdes under hensyntagen til:

1) foreliggende planer og igangværende planlægning for området eller dele deraf såsom den kommunale byplanlægning og sanerings-, byudviklings-, trafik-, vandforsynings-, kloak-, skole- og sygehusplanlægningen samt fredningsplanlægningen,

2) statens, amtsrådenes og kommunalbestyrelsernes økonomiske langtidsplanlægning.

Under udarbejdelsen af regionplanen optager hovedstadsrådet forhandling om planens indhold med amtsrådene og kommunalbestyrelserne inden for området samt med de statslige og andre myndigheder og koncessionerede og tilsvarende virksomheder, som berøres af eller har indflydelse på regionplanen eller dens gennemførelse.

Hovedstadsrådet udarbejder alternative skitser til et regionplanforslag samt redegørelse for skitsernes forudsætninger.

Regionplanskitserne og redegørelsen offentliggøres af hovedstadsrådet og tilsendes amtsrådene og kommunalbestyrelserne i hovedstadsområdet samt boligministeren og de myndigheder og virksomheder, fra hvem hovedstadsrådet har modtaget oplysninger.

På grundlag af de offentliggjorte skitser og de hertil fremkomne bemærkninger udarbejder hovedstadsrådet et forslag til regionplan.

Regionplanen godkendes af boligministeren, efter at forslag er gennemgået i samarbejde med de ministre, hvis område i øvrigt berøres af planlægningsarbejdet.

Hovedstadsrådet, amtsrådene og kommunalbestyrelserne skal virke for regionplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Til fremme af regionplanlægningens virkeliggørelse kan hovedstadsrådet erhverve fast ejendom i hovedstadsområdet.

Når regionplanen er godkendt af boligministeren helt eller delvis, skal hver kommunalbestyrelse i det af regionplanen omfattede område inden for en af hovedstadsrådet fastsat frist tilvejebringe en oversigtlig byplan (dispositionsplan) med tilhørende tidsfølgeplan for bebyggelse og anlæg for kommunen i overensstemmelse med de godkendte retningslinjer i regionplanen.

Kommunalbestyrelsens forslag til oversigtlig byplan skal fra det tidspunkt, hvor regionplanen er godkendt af boligministeren, godkendes af hovedstadsrådet.

Når en oversigtlig byplan er godkendt, kan hovedstadsrådet pålægge vedkommende kommunalbestyrelse inden for en af hovedstadsrådet fastsat frist at udfylde den oversigtlige byplan ved tilvejebringelse af byplanvedtægter eller byggeområdebestemmelser i kommunens bygningsvedtægt. Hovedstadsrådet kan endvidere pålægge kommunalbestyrelsen at bringe et i en byplanvedtægt fastlagt eller forudsat kommunalt anlæg til udførelse.

Når en regionplan for hovedstadsområdet er godkendt, udfærdiger boligministeren bekendtgørelse om ophævelse af byudviklingsudvalgene inden for hovedstadsområdet.

Efter byudviklingsudvalgenes ophævelse er hovedstadsområdet ikke et byudviklingsområde som nævnt i § 3 i by- og landzoneloven.

Efter ophævelsen af byudviklingsudvalgene i hovedstadsområdet meddeler hovedstadsrådet tilladelser efter § 9, stk. 1, i lov om by- og landzoner.

Loven træder i kraft den 1. april 1974.

Lovforslaget var en uændret genfremsættelse af det af boligministeren den 3. marts 1972 fremsatte lovforslag.

I forbindelse med lovforslagets fremsættelse sagde boligministeren, at det var en selvfølge, at forslaget måtte undergå ændringer på grundlag af de ændringer i lovforslaget om en amtskommune for hovedstadsområdet, som måtte blive foretaget — ligesom der måtte regnes med visse tilpasningsændringer til det senere fremsatte lovforslag om landsplanlægning og regionplanlægning uden for hovedstadsområdet.

Lovforslaget blev 1.-behandlet sammen med forslag til lov om en amtskommune for hovedstadsområdet, forslag til lov om udligning i hovedstadsområdet, forslag til lov om et hovedstadsråd og forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af et planlægningsråd m. v. samt om kommunal og amtskommunal udligning i hovedstadsområdet.

Under udvalgsbehandlingen fremsattes en række ændringsforslag til det oprindelige lovforslag, — hovedsagelig tilpasningsændringer til loven om et hovedstadsråd og loven om lands- og regionplanlægning.

Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt med 162 stemmer; 4 medlemmer (Erik Andersen (Fr.borg amt), Camre, Finn Christensen og Lysholt Hansen) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.
Partiernes ordførere
Ove Hansen (S), Knud Enggaard (V), Poul Schlüter (KF), Niels Helveg Petersen (RV) og Jens Maigaard (SF)